zaterdag 16 januari 2021

Negatieve emoties en alles mag er zijn

 Vanmorgen werd ik wakker met een volle neus en lichte hoofdpijn. Wat is er dan het eerste wat er bij me naar boven komt? Juist...het zal toch geen corona zijn.

Ik kom de deur niet uit, maar ja als het zo besmettelijk is kan Fer het ook meegebracht hebben met de boodschappen of mijn hulp die altijd met mondkapje en op afstand werkt. 

Even slaat de paniek toe. Ik vpoel het. Wat een onzin. Maar daarmee, met onzin is angst niet te beredeneren en weg te denken. Daarvoor moet ik dieper graven. Het achter een muur van onverschilligheid zetten of zogenaamd de kop in het zand steken werkt voor mij ook niet. Ik wil volledig leven met alles erop en eraan. Het mag er allemaal zijn en door opmerkzaamheid  en door het toe te laten, dat werkt voor mij veel beter. Even gas terug nemen ademhalen, ontspannen stabiliteit en opmerkzaam zijn.  Daarbij komen alle oefeningen en lessen die ik de afgelopen 30 jaar heb gedaan. Me bewust worden van wat leven voor mij is en betekent en hoe ermee om te gaan. Alles hoort erbij, niets wil ik over het hoofd zien, pas als je het ziet kan ik er iets aan doen. Uitspraken die ik me eigen heb kunnen maken door de jaren heen. 

Als je iets kunt veranderen, doe het dan. Kun je niets veranderen laat het dan los.

En zo, door in kalmte in mijn midden te blijven, sta ik weer op mijn voetjes en merk dat er niets aan de hand is en hoop ik als er ooit wel iets aan de hand zal zijn ik daar in rust mee om kan gaan, nu nog niet wetend of dat dan ook zal werken maar ik geef dat het voordeel van de twijfel. In feite hoef ik me daar NU niet druk over te maken.

 Puin ruimen noemt Etty Hillesum het. 

Binnen in me zit een hele diepe put. En daarin zit God. Soms kan ik erbij. Vaak ligt er stenen en gruis voor de put. Dan is God begraven. Als ik dan mijn hoofd in mijn handen verberg dan ervaar ik dat God binnen in mij is. En dan zeg ik: ruim het puin uit je leven en dan komt God weer tevoorschijn.

Het is goed handvaten te hebben waar ik mee werken kan en waardoor ik me niet door allerlei negatieve emoties mee hoef te laten nemen. Ik mag ook mezelf liefdevol omarmen. Het werkt. 


Zou het straks gaan sneeuwen?



3 opmerkingen:

  1. Er was hier poedersneeuw...lach me maar even toe, want als 'boeddhist' ga ik gewoon door.
    Maar ik vind je geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een tijdje naar een talk van mijn leraar gelek rimpoche gekeken op youtube en zie nu je reactie en lach je toe. Ik kijk naar buiten en ....ja hoera het is wit en het sneeuwt.😊👍

      Verwijderen
  2. Als je iets kunt veranderen, doe het dan. Kun je niets veranderen laat het dan los. Een wijsheid die me aanspreekt en die ik, waar nodig, probeer toe te passen.

    BeantwoordenVerwijderen