zondag 26 december 2021

Het licht in onszelf

 Tweede kerstdag


Een mooi moment om deze toewijding te plaatsen,

Want dat is waar spiritualiteit in fijte om gaat. Het is niet iets Boeddhistisch of Christelijks of van de Islam. Nee het is van alle tijden en tradities zo menselijk als maar mogelijk is  en ook van de new age en van alle mensen die denken dat wat ze doen spiritueel ingegeven zou zijn. Het is de mystiek van het leven zelf. Niet ergens ver weg in een onbereikbare stilte of in een halleluja gevoel, nee het is met de poten in de modder. 

Niet van richt je nu maar op heelheid dan doet god of karma de rest. Nee doen wat we moeten doen. Niet onszelf in het middelpunt zetten en daardoor denken een goed mens te zijn maar me zelf toetsen aan de onder staande woorden en dan kom ik vanzelf wel op andere en vernieuwende gedachten. Buiten dat ik er mag zijn zoals ik  ben en  ik, blij mag zijn en vreugdevol omdat ik er ben en mag gaan  worden die ik wil zijn en een waardevol mens ben, maar dit onderstaande  is het  het pad een hele weg  om te gaan. Niet meer en niet minder dan dat. 

Je bent pas op pad als je het pad zelf geworden bent wordt gezegd in het boekje de Stem van de stilte.  

Als we de stem van de stilte in onszelf willen ervaren en voelen is dat alleen maar noodzakelijk om in het leven te kunnen staan op de manier zoals vele voorbeelden in de verschuillende tradities hebben gedaan. Het is mogelijk. 


Voor mij de ultieme kerstgedachte. Dat is waarvoor Jezus op aarde kwam om te dienen. Dat is het voorbeeld dat hij gaf, dat is het licht in onszelf. 


 Moge ik een beschermer zijn voor hen die er geen hebben, een gids voor alle reizigers op de weg. 

Moge ik een brug zijn, een veerboot en een schip voor allen die het water willen oversteken. Moge ik een eiland zijn voor hen die dat zoeken en een lamp voor ieder die licht behoeft. 

Moge ik een bed zijn voor wie zich ter ruste wil leggen en een dienaar voor ieder die een dienaar nodig heeft.

Shantideva 


Het is geen bidden het is geen mediteren. Het is aandachtig zijn, me bewust worden van wie ik werkelijk ben en het pad gaan. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten