dinsdag 21 juni 2022

Oorzaken voor verloedering

 Echte diepe wijsheid ziet de dingen als manifestatie  vormen. 


Tich Nhat Hanh


Ik heb wat meer ruimte gecreëerd voor lezen. Heerlijk is dat. Zo mooi om me te verdiepen in filosofische boeken. Nu heb ik een boek uit de bibliotheek gehaald van J.L.M. van Schaik over Hernes Trismegistus. Heel bijzonder om over de zeer oude wijsheid te kunnen lezen en tot de conclusie te komen voor mezelf dat er in al die oude wijsheden van oost en west zoveel overeenkomsten zitten en dan ook nog eens te concluderen hoeveel er verloren is gegaan door instellingen als kerken. Maar het mooiste is dat als je zoekt je er achter kunt komen dat er  veel overeenkomsten zijn die vanuit verschillende invalshoeken het leven en het zijn, het ontstaan en vergaan op een soortgelijke manier beschrijven.


Zo mooi als ik erover lees kan ik het natuurlijk nooit zelf verwoorden maar het gaat er voor mij ook  om de dingen die ik lees me eigen te maken en er zoveel feeling mee te krijgen dat het als het ware een met me wordt. Dat ik vanuit inzichten kan leven en bewegen. De basis blijft voor mij  nadat ik in de christelijke traditie ben grootgebracht de Boeddhistische filosofie die me leerde zelf logisch na te denken  en zo heb ik de Dhama leren kennen. De dahrma is voor mij het leven zelf  waar woorden aan zijn gegeven en die me inzicht in het leven geven. Ik kan die inzichten mij eigen maken en dan is het hele leven niet anders dan Dharma.  Alles wat er in het leven gebeurd is gebaseerd op afhankelijk ontstaan en vergaan. Diepzinnige inzichten. En dat afhankelijk ontstaan en vergaan is precies wat het hele leven mogelijk maakt zodat het volledig geleefd kan worden. 

Aan de hand van het boek dat nu op mijn tablet  leesplank staat over Hermes ging ik ook op zoek naar het orginele geschrift en ik vond het op internet op pdf een prachtige oude uitgave.  Ja zo oud, daar zit natuurlijk geen copyright neer op en zo zal het meer zijn met die oude wijsheid documenten. Heel interessant is het om in van Schaik te lezen hoe die geschriften uiteindelijk door de jaren heen een rondgang hebben gemaakt en alle tradities ook beïnvloedt hebben. 

Interessante vind ik hoe door het kerkelijk denken van oa Augustinus het monopoli van de ene god is ontstaan en de prachtige wijsheid rondom de kwaliteiten die goden genoemd werden zijn afgedaan en verbannen. Veel van die krachten die symbolisch uitgesproken werden en zo namen kregen zijn verdwenen. Daardoor is er toch een enorm bekrompen blikveld ontstaan en verwrongen inzichten over het bestaan. Oorzaken voor misnoegen van de mens over een god die alles wat misgaat in de wereld maar toestaat en waardoor wij mensen als godenkinderen verkleind zijn tot marionetten van een schepper en geen eigen verantwoordelijkheid meer aan lijken te kennen. Mede oorzaken tot verloedering. 

Gelukkig zie ik tegenwoordig bij veel mystieke christelijke stromingen weer een iets breder beeld naar boven komen. Een beeld van een god niet buiten de dingen maar in al wat zich manifesteert. Zoals ook in het citaat hierboven  vanuit uit het boeddhistisch denken dat nooit anders is geweest. En wat wij zelf als mens dan manifesteren dat is de vrije  keus die we hebben. Hoe dan kiezen?  Door bewustwording van wie we werkelijk zijn. Aanndachtig in  zelfreflectie, eerlijk en open zien wat we doen.  Aan ons  de weg om te gaan. 

Ik wil er het beste van maken in dit leven. Dat maakt het leven onder alle omstandiheden zinvol. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten