donderdag 17 december 2020

Heftige emoties

 Ik werd weer eens met de neus op de feiten gedrukt.

Wat is het toch belangrijk om je geduld te bewaren. Dat is niet altijd zo en natuurlijk kan het soms behulpzaam zijn om even uit je slof te schieten. Maar het geduld waarbij woede om de hoek komt kijken en je in je hoofd van alles gaat bedenken omdat je vindt dat de ander je beschadigd heeft of te ver is gegaan. Daar wordt het pas echt moeilijk om  het eens even rustig aan te kijken en je niet door de emotie mee te laten slepen.

Gelukkig komen we dat niet dagelijks tegen en de een zal er eerder middenin gaan zitten dan de ander. Maar ik denk dat het voor iedereen wel herkenbaar is. 

Om me daar bewust van te worden kreeg ik weer een mooie opdracht voor oplettend heid zodat er in het dagelijks leven meer rust kan zijn en ik op tijd ontdek waar de angel in de emotie steekt.  Ik ga er in ieder geval eens heel goed op letten waar die geraaktheid bij mij naar boven komt ook in de kleine dingen want die zijn vaak nog wel behapbaar en te vinden. En me voornemen ook in de heftiger zaken   mijn geduld te bewaren en ik weet uit ervaring,  daar is heel veel  oplettendheid, rust, stabiliteit en kracht voor nodig.



1) Het vernietigd alle deugden

Dit eerste nadeel van geen geduld hebben, kunnen we misschien niet erg duidelijk zien. De nadelen die we duidelijk kunnen zien, zijn de volgende:

 2) Je zult geen rust in je hoofd ervaren.
 3) Geluk en vreugde gaan verloren. Het belemmert je geluk, ook in de toekomst, omdat het daar tegenin gaat. 
4) Je zult niet goed kunnen slapen. 
5) Stabiliteit van geest is verloren. 
6) Als je te veel woede hebt, vergeet je zelfs de mensen die eerder aardig voor je zijn geweest en zullen al je vrienden je beu zijn en weggaan; je raakt ze een voor een kwijt. 
7) Je verliest je vrienden. Zelfs als je op een andere manier vrienden krijgt, als je zoveel woede hebt, kunnen ze je niet uitstaan ​​en zul je ze verliezen. 

Volgens Tsongkhapa worden deze vermeld in de Bodhisattva-charyavatara. Er is geen kwaad zoals haat, en geen kracht zoals geduld. Daarom moet ik er altijd op verschillende manieren naar streven om op geduld te mediteren. 
Shantideva, A Guide to the Bodhisattva’s Way of Life [Bodhisattvacharyavatara], hfst. 6, vs. 2 

Dit zijn de materialen waarop je moet mediteren. Mediteren op deze punten heeft duidelijk invloed op het individu en dan zal het individu gaan zien welke vernietiging het aanricht, dus dat wil je niet herhalen. Dat is hoe het je beïnvloedt, dat is hoe het beoefenen levende dharma wordt.

Gelek Rimpoche




Lamrim deel IV

1 opmerking:

  1. Tja, boosheid niet los kunnen laten is de ergste en daar past het hele rijtje van 7 heel goed bij!
    Het moeilijke van er goed mee omgaan is vaak dat elke vorm van boosheid anders kan zijn...

    BeantwoordenVerwijderen