woensdag 16 december 2020

Kort door de bocht.

 Naarmate ik langer bezig ben met het Boeddhisme des te duidelijker worden mij de verschillen en ook vooral de overeenkomsten met de christelijke traditie waar ik uit voort kom en dan vooral met de mystieke traditie in het christendom. 

Helaas zie ik ook wel veel verwarring daarover juist omdat alles op een hoop wordt gegooid en er dan vanuit wordt gegaan dat het uiteindelijk allemaal het zelfde is,. Dat is namelijk niet zo. Het zijn wel degelijk twee verschillende paden om te bewandelen en om je mee uiteen te zetten en hoe meer je je erin verdiept en het zelf kunt leven des te duidelijker wordt het. Mijn leraar Gelek Rinpoche  zei: als je weet in welk potje je de dingen moet stoppen hoeft er geen verwarring te ontstaan.

 "Maar als je werkelijk alles eruit wilt halen kun je het beste bij je eigen traditie blijven" zijn de dingen die de Dalai Lama meestal benadrukte voor hij zijn lessen begint te geven. 


In de christelijke traditie gaat het in de mystiek over de eenwording van god met de ziel. Dat is het pad dat gegaan wordt. Dat zouvanuit de ziel geleefd kunnen worden en dat gaat niet vanzelf. Als dat verwerkelijkt wordt kan er gezegd worden  Niet mijn wil maar uw wil geschiede. 

In het Boeddhisme is er niets dat op zichzelf bestaat. Alles ontstaat uit afhankelijkheid. Waardoor er een enorme eigen verantwoordelijkheid ontstaat en alles terug gevoerd wordt  niet naar de ziel en god maar naar het niet iets dat niet niets is maar alles in zich heeft. En de vereniging met liefde mededogen vanuit dat perspectief. Zogenaamde wijsheid en methode.

Juist daardoor vind ik het zo prachtig dat alles erin past iedere dag dagelijkse minuut en  ook de christelijk mystiek zonder dat het verwarring hoeft te scheppen en toch verschillend is.


Zo dit even allemaal kort door de bocht.

Lees ook:

https://ellyseigenwijze.blogspot.com/2021/01/spiritualiteit-ziel-of-bezieling.html




2 opmerkingen:

  1. Gelukkig kan ik je berichten weer als steun ervaren...Kort door de bocht gaat je goed af en is in ieder geval van jouw hart uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je blog doet me denken aan vroegere kerstvieringen van mantra-zingen. Daar stonden Maria,Tara en Boeddha gewoon naast elkaar. En zong men liederen uit alle tradities. Verbindend was dat.

    BeantwoordenVerwijderen