zaterdag 2 januari 2021

Zinvol of niet

 En zo zijn we beland in het jaar 2021. De tijd gaat zo enorm snel en wanneer je in een lang leven terugkijkt, is het zo verwonderlijk om te zien hoe de dingen komen en gaan zonder ophouden. Nog opmerkelijker is het om erbij stil te staan dat ik zelf altijd een zelfde soort gevoel heb van DIT BEN IK. En als ik dan denk over hoe ik als kind dacht en deed. Daar is niets meer van over als ik me daar goed in verdiep. Hoe ik was en reageerde op alle omstandigheden die er waren. Toen dacht en handelde ik als kind. Er was een tijd dat ik volwassen was geworden en heel anders handelde en reageerde en nu...

Ze noemen het oud en mijn lijf bevestigt dat steeds beter. Toch blijft de geest op een bepaalde leeftijd min of meer hangen en om alles een beetje in overeenstemming te krijgen, daar is soms veel aandacht voor nodig. Soms zou ik wel iets willen maar dan vertelt het lijf mij andere dingen en om daar de rust en tevredenheid in te vinden. Dat kan lastig zijn maar het lukt me steeds beter. Ook dat is een groeiproces. 

Mind over matter. Hoor ik wel eens zeggen en dat is onder bepaalde omstandigheden goed en daardoor kan er vaak meer dan je zou denken. Maar het kan ook tegen je werken waardoor je als het ware jezelf uit gaat wonen en je lijf het op gaat geven.

Iedereen moet daar een eigen weg in vinden. Maar als het lijf niet meer wil, wil dat nog niet zeggen dat het leven zinloos wordt. Zolang we er zijn ook al zou het onder zeer afhankelijke omstandigheden zijn, is er altijd relatie. Ook als er geen contact is kan het zijn dat de ander zich afvraagt of hij wel voldoende aandacht aan een afhankelijk iemand besteed. Zo zet je misschien een ander op een ander been dan hij normaal doet. Een heel passieve manier van een relatie maar sinds alles en iedereen afhankelijk is en er niets is dat op zichzelf bestaat zonder oorzaken en omstandigheden, kan ook een passieve relatie een zinvol resultaat opleveren.

Dus hoe oud en afhankelijk ik ook zou worden, ik wil niet in de gedachte belanden dat mijn leven niet meer zinvol is. Misschien juist wel  onder de meest hulpbehoevende omstandigheden kan ik van grote betekenis zijn voor de hulpverlener zonder het zelf direct te beseffen. Ook als ik lastig zou zijn. Een enorme oefening voor geduld ðŸĪŠðŸ˜‚

Zo ik ben in ieder geval vrolijk begonnen aan het nieuwe jaar. En heb mijn eerste aquarelletje gemaakt. Misschien toch hier of daar nog iets aanpassen. We zullen zien





4 opmerkingen:

  1. Prachtig is je aquarel!
    Afhankelijk worden is wel een grote nachtmerrie van mij. Ik heb al heel lang ME, gelukkig in "lichte" mate, dwz. ik kan nog een heleboel, maar ik moet mijn energie goed verdelen over de dag. En dan kom ik een heel eind. Dat is nu niet veel anders dan pakweg 20 jaar geleden. Maar nog meer inleveren zit me wel dwars. Ik wil nog zo veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leven en spiritualiteit gaan niet over gemakkelijk even alles doen he. Alles hoort erbij. Ik hoop dat je npg heel veel jaren zelfredzaam kunt zijn. Afhankelijk zijn we allemaal. Zelf van de bvakker en kruidenier 😊 dank voor je reactie. Ik ga jou met jemooie aquarellen ook volgen. Ik zal zelf ook zo n ding in de zijkant gaan zetten. Toch wel fijn wat feedback ook al was dit blogje in eerste instatie slechts voor mijzelf bedoeld.

    BeantwoordenVerwijderen