maandag 19 april 2021

Avalokiteshvara

Deze foto maakte ik in het Rijksmuseum in Amsterdam. Het is Avalokiteshvara 

Het staat voor de kwaliteit van Groot liefde mededogen. De eerste keer dat we daar kwamen na de grote renovaties . Ik was verbijsterd door de prachtige dingen die ik daar toen zag. Een keer is natuurlijk lang niet genoeg om daar rond te kijken. Daarna zijn we nog een keer geweest  en weer heb ik genoten en toch ook weer andere dingen gezien. Er blijven  bepaalde stukken langer  hangen en daar is dit er een van. Met meerdere Oosterse beelden was het te bewonderen in de kelder afdeling.  Nooit zag ik een mooier beeld maar ja zoveel beelden van Avalokisteshvera in dit levensgroot formaat zul je ook niet zo makkelijk tegen komen. 

Avalokiteshvara is een meditatieBoeddha. In het Tibetaans Chenrezig, Het is de Boeddha van grootliefde mededogen. En dat betekent niet zomaar wat maar dat groot staat voor al wat leeft. Niets uitgezonderd. Die kwaliteit wordt in veel traditionele beelden en Tangka's gesymboliseert door duizend armen die alle mogelijkheden hebben om er voor ons te zijn. Die grootse kwaliteiten  hebben we allemaal in potentie in ons en in meditatie kunnen we daar contact mee maken om het in ons zelf bewust te worden en te ontwikkelen zodat we het gebruiken lunnen in het daglijks leven  We zouden zo als het ware een brugfunctie kunnen ontwikkelen om die min of meer abstracte kwaliteiten vorm te geven en in praktijk te brengen.

De mantra die daarbij hoort, de mantra van Chenrezig is de bekende mantra. 

Om Mani Padme Hum.

En dat gaat dan dan weer over de het symbool van de Lotus  die als zuivere schoonheid uit de modder opreist. 

Meer over Avalokiteshvara kun je vinden op de volgende pagina  https://www.boeddhacentre.nl/content/8-chenrezig-beelden



De duizendarnige Avalokiteshvara doet me altijd een beetje denken aan de bijbelse verhalen over engelen met van die prachtige vleugels. Ze lijken ook wel een beetje dezelfde functie te hebben.  Toch...?






2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig beeld. Het mededogen is bijna voelbaar van de foto

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies. Zo voelde ik het ook in werkelijkheid en nog steeds als ik de foto zie.

    BeantwoordenVerwijderen