woensdag 8 september 2021

Walsen en positief denken

 Het pad van aandacht leidt tot volkomen ontwaken.

Thich Nhat Hanh

In de voetsporen van de Boeddha


Al een tijd lang hier niets geschreven en ook weinig inspiratie. Misschien door het warme weer en omdat we veel op stap zijn geweest. Wel  ben ik heel dankbaar dat dat nog steeds mogelijk is al merk ik dat ik ook steeds neer tijd nodig heb om na een uitstapje weer uit te rusten en bij te komen. Een volgende dag meteen weer volop bezig of op stap met van alles en nog wat gaat me niet meer lukken. Regelmatig ben ik  s morgens al hondsmoe na het douchen en heb ik een uurtje nodig om bij te komen.

Een raar verschijnsel dat ouder worden. Een van de dingen waar de mens aan lijdt volgens de Boeddha evenals ziekte en dood en dat gaat dus nog een stapje verder.  Ik denk dat het heel waar is want we willen allemaal graag jong en actief blijven. Dat verlangen kan flink in de weg gaan zitten en maakt het leven er niet altijd  makkelijker op. Kijk maar eens naar alle mogelijkheden die ertoe bij moeten dragen een jong en actief leven te leiden. Allemaal kunstgrepen die we uithalen om de oude dag te verdoezelen. Niet dat ik dat fout zou vinden, echt niet maar het is wel een feit dat het moeilijk is met de werkelijkheid om te gaan en dat we die graag manipuleren. De een doet dat met het uiterlijk en de ander met pepmiddelen, natuurlijk of onnatuurlijk maar bezig zijn we er allemaal mee. en ik doe daar evenzo op mijn eigen manier aan mee en het is goed daar ook aandachtig naar te kijken. Dat  alles is gericht op ons persoonlijk welzijn. Ook niks mis mee maar het helpt een ander weinig of niet.   Het gaat erom me daar bewust van te worden. Niet meer en niet minder dan dat. 

Zo kom ik weer bij mijn lijfspreuk terecht: leven met alles erop en eraan.

Daar 100% voor te gaan is op zich al een hele opgaaf maar voor mij en heel zinvol. Het geeft de mogelijkheid tot zelfreflectie en  zien waar ik tegenaanloop. De weerstanden die ik heb. In aandacht leven is een van de grootste mogelijkheden om uit het dal van problemen en moeilijkheden te komen. Daar leerde de Boeddha zijn hele leven over. 

 Meestal ervaren of liever gezegd weten we niet eens waar we tegenaanlopen of doen het af met: ach als je maar positief blijft denken en daarmee wals je over de feiten heen. Erkennen dat het lastig is en ook dat zien.  Weten dat het is zoals het is. We kunnen eigenlijk niet goed met de feiten omgaan en halen allerlei kunstgrepen uit om er een andere weg in te vinden. Ook niks mis mee maar daar heb je het weer als je het maar ziet. Maar het is erg lastig dat te kunnen zien.  Positief denken heeft vaak  meer te maken met eroverheen walsen. 

Echt in volle tevredenheid met alles erop en eraan leren leven heeft heel veel aandacht nodig. Kijken naar mijn eigen werkelijkheid en niet alleen naar; het valt wel mee, het is zo erg niet en positief denken Nee gewoon helemaal doordrongen zijn van wat er IS en in volle rust aanwezig blijven. Het je volkomen eigen maken dat alles er mag zijn zoals het is. Het wordt vaak als een kretologie gebruikt maar dan heeft het weinig impact. Het leren leven is een volgende stap. Daar is dagelijkse beoefening voor nodig. Het lijkt misschien raar maar dat geeft tevredenheid en daarvan hoef ik niet onderuit te gaan omdat ik kijk naar mijn eigen, soms moeizame handel en wandel maar zo kan ik leren in volle aandacht aanwezig te zijn.

Daarbij komt dat hoe meer en beter  ik naar mijn eigen doen en laten leer kijken des te meer begrip krijg ik voor de medemens. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten