maandag 19 juni 2023

volgende week Oosterbeek en sdtructuur aanbrengen

 Langzamerhand knap ik een beetje op. De klachten zijn er nog wel maar toch voel ik me wat beter al ben ik veel te gauw moe maar vanmorgen hebben we fijn gewerkt op de KWA' Maar ik kom dan helemaal trillerig en beverig thuis van vermoeidheid. 

Het is de laatste keer voor de vakanrtie dat we in het atelier werkten en we zouden elkaar tekenen .  korte standen.  Dan komen er zoveel leuke dingen tevoorschijn. Aan het eind alles naast elkaar gelegd. Grote vellen papier en wel drie, vier of vijf verschillende werkstukken per persoon. 



Deze heb ik gefabriceerd. En genoten van de oefeningen.


Volgende week is het nog een keer maar dan gaan we naar het oude kerkje in Oosterbeek. vlakbij de uiterwaarden van de Rijn en zo'n mooie buitenlocatie.   We kunnen  daar hopelijk lekker tekenen en eventueel schilderen. Ik denk erover om op mijn tablet te gaan tekenen maar natuurlijk neem ik ook papier etc, mee. En  in ieder geval ook mijn fototoestel. Zo fijn dat Fer me overal brengt waar ik wil. 


Ik heb voorgesteld volgend seizoen iedere maandagmorgen te beginnen met 10 minuten korte standen elkaar schilderen. Dat is zo heerlijk om erijn te komen. Dat brengt je in de flow en richt de concentratie. 


Zo werkt dat met alle dingen waar je je in wil verdiepen. Als je er meer uit wilt halen zul je er ook iets in moeten stoppen en dat gebeurd dan vnuit de eigen zijnstoestand die je als het ware in de juiste reichting moet zetten.  Zo tien minuten even geconcentreerd daarbij blijven is een vorm van meditie die ook aan mijn medirtatie beoefeningen vooraf zouden moeten gaan.  

Vaak komt het daar niet van en doe ik mijn zgn standaard beoefeningen terwijl ik net uit de dagelijhkse bezigheden kom en dat is niet bevorderlijk voor de diepgang.  De gedachten zijn dan nog niet geconcentreerd. Ik zou toch echt even de tijd moeten nemen om tot rust en bij  mezelf te komen zonder teveel gedachten afdwalingen en dat doe ik niet altijd. 


Met tekenen is dat wat makkelijker en zit je sneller als vanzelfsprekend in dat waar je mee bezig bent. Maar de rust in de hersentjes laten het makkelijker afweten  als er een soort gewoonte ontstaat en dan poppen er dagelijkse dingen op dwars door hetgeen  de aandacht verdiend. De oplettendheid laat zich dan overschrijven door de vele gedachten die op de loer liggen.  

Zo leer ik door opmerkzaamheid in de dagelijkse dingen steeds duidelijker te zien waar oefeningen nodig voor zijn als je werkelijk profijt wilt hebben van dat waar je je op wilt richten. Dan is is het volgen van een systeem met structuur  heel handig en behulpzaam. 


2 opmerkingen:

  1. Ik ontdek nu pas dat je je niet goed voelt. Dat is een beetje schrikken. Beterschap, Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bewonderenswaardig wat je allemaal blijft doen ondanks het feit dat het niet zo lekker gaat. Ik hoop dat je huisarts iets weet te bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen