zaterdag 20 juni 2020

Puin ruimen

Ik was aan het lezen in een transcript van lessen die Dagpo Rimpoche ooit heeft gegeven. hij zei o.a. dat alle mensen iets anders nodig hadden voor hun spirituele ontwikkeling en dat het erom gaat dat je  jezelf er op een heilzame manier mee kon ontwikkelen.  Dat je er iets aan hebt en merkt dat je ermee vooruit kan komen. Ook zei hij dat als je over spirituele dingen samen  communiceert of wilt helpen het dan ook zaak is dat je op de hoogte bent van de stroming waarmee de ander zich bezig houdt.
Ja hij zegt dat natuurlijk heel wat beter dan ik dat hier nu opschrijf maar ik ben het daar in ieder geval helemaal mee eens.

Ik vind het ook heel interessant om me te verdiepen in de christelijke mystiek. En heb boeken gelezen van Theresa van Avila, Johannes van het kruis. Artikelen van Simone Weil en veel ander geschreven werk uit de christelijke traditie. Naast de weg die ik volg in het Boeddhisme.
Gelek Rimpochee, die in de Sanga van Jewel Heart mijn leraar was en helaas is overleden, zei altijd, als je weet in welk potje je het moet stoppen kom je een heel eind. En ook dat is mijn ervaring geworden dat ik de dingen steeds beter weet te plaatsen ook al leer ik nog steeds van alles wat ik tegenkom.

Het is wel belangrijk voor mij dat alles waar ik mee bezig ben en spiritueel genoemd zou kunnen worden ook past in de huidige maatschappij en in de wetenschappelijke ontwikkelingen van de moderne tijd zodat ze geen tweedracht bewerkstelligt en  we ook daar ons voordeel mee kunnen doen.
Mijn ervaring is dat dat prima samengaat. Zogauw als daar misvattingen tussen tevoorschijn komen gaat er bij mij een belletje rinkelen. Daaraan gehoor geven en oplettend onderzoeken is voor mij belangrijk om met beide beentjes op de grond te blijven staan.

Als er dingen binnen de wetenschappelijke know how  in twijfel worden getrokken door een spirituele stroming die claimt dat ze de waarheid in pacht te hebben ook al lijkt hun onderbouwing in eerste instantie spiritueel onderbouwt te zijn, het stukje wetenschappelijk onderzoek en de resultaten in de praktijk  worden gewoon aan de kant geschoven. En dan begint dat voor mij te lijken op de dogmatische stellingen vanuit religie zoals vroeger de kinderen niet ingeënt werden tegen polio etc. de praktijken  die velen uit het verleden hebben afgezworen, dogmatisch en niet in de lijn met hun spirituele ideeen en die nu in een nieuw jasje weer tevoorschijn komen.

We kunnen prima bezig zijn, ieder op zijn eigen manier met het zogenaamde hogere of het verinnerlijken van het goddelijke. Uiteindelijk hoeft er geen enkele materie te zijn die dat tegen houdt. Dat we lijfelijk allergisch zijn voor medicaties of straling dat kan natuurlijk en is heel vervelend en moet misschien om die reden vermeden worden maar dat is iets anders dan dat het je  af zou sluiten voor de spirituele weg die je wilt gaan. Het kan onmogelijk meer zijn dan een fysieke beperking. Het zgn goddelijke functioneert op een andere wijze en is prima te combineren ook al moeten we vaak net al  Etty Hillesum zeggen.

Binnen in me zit een hele diepe put. En daarin zit God. Soms kan ik erbij. Vaak ligt er stenen en gruis voor de put. Dan is God begraven. Als ik dan mijn hoofd in mijn handen verberg dan ervaar ik dat God binnen in mij is. En dan zeg ik: ruim het puin uit je leven en dan komt God weer tevoorschijn.
En dat is puur overdrachtelijk bedoeld en niet fysiek. Fysiek, dat zijn alle menselijke uitvindingen stralingen die abstract lijken maar echt wel een fysieke vorm hebben en niets met de goddelijke geest te maken hebben. 

Ja het is een lastig onderwerp en iedereen zal zijn eigen weg daarin moeten en willen volgen. voor mij is dit hetgeen waar ik al mijn doen en laten aan toets en met beide beentjes in het hier en nu wil blijven functioneren onder alle omstandigheden .  




6 opmerkingen:

  1. Puinruimen is heel behulpzaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar gewoon mens zijn is juist de combi !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus beiden even belangrijk. En begrijp ik 'hoezo' niet. Vanwege het woordje of denk ik. En niet over de inoud. Tja misschien een andere titel verzinnen.

      Verwijderen
    2. Puin ruimen vind ik ook veel veter passen in dit geval. Dank Walter. want er is genoeg te ruimen ghaghagha.

      Verwijderen