zaterdag 27 juni 2020

Tara

Vanmorgen hing ik op de bank na weer zo'n lastige en pijnlijke darmaanval.
Als de pijn  dan wat verdwenen is en ik me weer een beetje normaal ga voelen spelen er veel gedachten door mijn hoofd. Er zijn zoveel mensen die hetzelfde meemaken of erger en dan misschien zelfs onder veel onaangenamer omstandigheden. Want ik heb niets te klagen met de omstandigheden waarin ik mag leven.

Ik moest weer denken aan de woorden van Etty Hillesum. Die spelen me vaker door het hoofd:

 Binnen in me zit een hele diepe put. En daarin zit God. Soms kan ik erbij. Vaak ligt er stenen en gruis voor de put. Dan is God begraven. Als ik dan mijn hoofd in mijn handen verberg dan ervaar ik dat God binnen in mij is. En dan zeg ik: ruim het puin uit je leven en dan komt God weer tevoorschijn.

En dan reciteer ik de mantra van Tara, "Ohm Tare Tutare Ture Soha".




Voor mij zo'n mooie aanvulling door wat ik meegekregen heb  aan waardevols in mijn leven.
Tara de kwaliteit van heelheid. In de ruimte voor me en diep in mijn hart is ze aanwezig. Zoals Etty contact kon maken met haar god in haar hart zo is het in iedere religie of spirituele stroming mogelijk contact te maken met de kwaliteiten die er overal in het universum aanwezig zijn. Ook zo'n mooi begrip is Maria, moeder van God.
Met het bewustzijn daarop gericht kunnen er mooie dingen gebeuren en ontstaat er een eenheid van waaruit alles er kan zijn. Dat krijg ik dan als een cadeautje  aangereikt en dat is zo mooi. Het is er weer voel ik dan.

Ik ben zo dankbaar voor zulke cadeautjes. Het is gewoon in ons en om ons aanwezig en ik ben me ervan bewust. Maar natuurlijk lang niet altijd. Maar ik kan de voorwaarden scheppen door ne ervan bewust te zijn zodat er steeds meer rumte komt voor die ervaringen/ Verder is het door de dag heen gewoon belangrijk te doen wat ik moet doen bewust aanwezig te zijn en te werken aan een helder bewustzijn dat de medemens ziet en alle problemen waar we allemaal tegenaan lopen. Te weten dat liefde mededogen met mezelf en met alles en iedereen om me heen de enige remedie is om in harmonie dit leven te kunnen leven. Dat ik steeds meer in de gaten krijg dat er geen zelf willigheid een rol hoeft te spelen. Dat juist het idee dat ik ertoe doe, zo onbelangrijk is. Ik doe er toe als gereedschap om hier en nu op een  mooie manier aanwezig te kunnen zijn. Op dat punt 'beyond that'. Daar is rust vrede en harmonie. Dan kan alles er zijn zoals het is.

Het ruimt niet zomaar alle problemen uit de weg want we kunnen de wereld en de omstandigheden niet veranderen maar we kunnen wel zo bezig zijn dat we niet de hele wereld hoeven te plaveien maar we kunnen zorgen zelf in harmonie te zijn door goede schoenen aan te trekken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten