woensdag 1 juli 2020

Een spirituele weg

Ik heb een e reader voor Windows 10 op mijn laptop geïnstalleerd. Nu kan ik ook daarop de boeken lezen die ik wil en ik ben meteen met een boekje begonnen. van W.Q. Judge dat ik erop heb gezet. Zoveel wijsheid kom ik daarin tegen. En ik merk dat ik er helemaal in mee kan gaan en er veel van kan leren.

Ze doen me een beetje denken aan de teksten uit de bijbel van de Prediker. Alles is ijdelheid.

Met zulke wijsheden die het ego onderuit halen, daar kun je in deze tijd van: we hebben ook overal recht op en privacy, nauwelijks nog mee aankomen. Waarmee ik rechtvaardigheid niet onderuit wil halen maarwel een bepaalde geestesgesteldheid. Een staat van bewustzijn.

Als ik een spirituele weg wil gaan en me daar met hart en ziel in wil verdiepen dan moet er hard gewerkt worden in de zin van een ontwikkeling en leerproces in mezelf. Ieder woord dat ik dan lees kan ik op mezelf betrekken en zien hoe ik in het leven sta. Dat kan heel confronterend zijn als ik met een open hart en liefdevolle vriendelijkheid voor allen die me omringen er wil zijn. Daar zijn heel wat goede eigenschappen voor nodig want hoe snel ben ik weer eigenwillig en doe ik onvriendelijke dingen en al lezend kom ik van alles tegen dat niet zo heilzaam voor mij is als ik daar mee aangemaakt ben.

Het blijft puin ruimen zou Etty zeggen.
Ja ik weet het iets concreets heb ik nog niet genoemd maar neem nou bijvoorbeeld mijn schrijverijen. Heb ik echt losgelaten dat ik niemand een mening of mijn ideeën wil opdringen. Op  mijn vorig blogje staat nog heel wat waarbij ik probeerde heel overtuigend te zijn.  En dan lees ik nu dat ook mijn eigen ideeën morgen heel anders kunnen zijn.

Verdomt dat klopt. Ik heb inderdaad geleerd de laatste jaren en ben met mijn overtuigingen minder dominant geworden. Gelukkig, dat is dan mooi meegenomen. Maar ik weet ik moet goed oppassen want als ik tijdens een discussie of gesprek op het puntje van mijn stoel ga zitten herken ik de felheid waarmeee ik probeer te overtuigen.

Dat is niet nodig. Ieder mens heeft zijn of haar eigen waarheid. Hetgeen in mijn ogen zoals ik er nu tegenaan kijk nooit een waarheid kan zijn maar een persoonlijke werkelijkheid en die kan altijd veranderen.  Natuurlijk kan ik vertellen wat mijn werkelijkheid is maar een ander overtuigen is niet aan de orde want die ander kan alleen maar zelf zien en ervaren wat hij of zij ervaart en iets veranderen als hij of zij dat ook kan. Want niets is gekristaliseerd en alles is veranderlijk.
En zo zijn er veel meer dingen in het dagelijks leven die me bezig houden waar ik best op een betere manier mee om zou kunen gaan. Geduld, niet oordelen over anderen, vrijgevigheid als dat me zinvol en noodzakelijk lijkt en op een manier waarbij ik loslaat wat de ander ermee doet. Geven en zie niet om.

Het geeft mij veel meer rust om minder eigenwillig te zijn minder op mijn strepen te staan  en open te kunnen zijn in alle rust voor alles wat er is.


Iedereen js anders

1 opmerking:

  1. Een mooi stuk, Elly...voorzichtig denk ik; eigenwillig zijn en op mijn strepen staan doe ik allang niet meer. Mijn overtuigingen deel ik nog wel graag met liefde...Maar ook voor jezelf opkomen kan als eigenwillig overkomen, maar dat maakt me niks meer uit.

    BeantwoordenVerwijderen