woensdag 9 september 2020

Dank dank dank

 De laatste jaren ben ik niet meer fysiek aanwezig geweest op de avonden van de Theosofische vereniging in Arnhem. Maar ik heb een paar weken geleden wel het progamma voor het komende seizoen in een prgrammaboekje gelayout en ik ben natuurlijk ook lid gebleven want het gedachtebgoed en dat wat ze te bieden hebben, daar kan ik mij helemaal in vinden. Ook verzorg ik nog steeds de website https://theosofieinarnhem.wordpress.com/ en de facebook pagina. 


Gister kreeg ik een brochure van de overkoepelende organisatie in Naarden binnen. Richtlijnen voor meditatie van Vicente Hao Chin jr. Ik las het vanmorgen en werd me weer eens extra bewust hoe belangrijk meditatie is wanneer je met spiritualiteit bezig wilt zijn. 

Ik denk dat ik me daar nu bewust een kleine 30 jaar dagelijks mee bezig houd en ervaar het bewust aanwezig zijn door de dag heen, als belangrijk. 

Verschillnde soorten meditaties die als basis hebben:

 de oefening om de geest rustig te maken op een kussentje door eerst 

een lichaamsscan en ontspanning te beoefenen en daarna 

Me op de ademhaling te richten


 het heeft na jaren een positieve uitwerking  op het hele leven wanneer die oefening een soort gewoontepatroon in het dagdagelijkse ZIJN gaan worden.


Aan het eind van de brochure lees ik dan een klein resumee nadat alle stappen beschreven en onderbouwd zijn.

1. Meditatie heeft 2 doeleinden

Het verwerven van dagelijkse gelijkmoedigheid en

Het verwerven van het transcedentale leven

(Transcedentale leven een groot woord voor het meer in contact komen met bewustzijnslagen die lastiger bereikbaar zijn maar bij iedereen aanwezig. Dit even  als mijn persoonlijke aanvulling)

2. De beoefening wordt gekenmerkt door de groeiende aanwezigheid van een fundamentele factor: bewust zijn zonder oordelen.

3. Het welslagen hangt af van 

(1) regelmatige beoefening

(2) de mate van bewustzijn in het dagelijks leven

(3) de samenhang tussen het gedrag en het meditatieve leven.


Ja ik zet dat hier nu allemaal even kortweg neer maar zo  1, 2, 3 functioneert het niet. 

Daar ben ik in 30 jaar dagelijks  oefenen wel achter gekomen. Maar desalnietemin heeft het me heel veel opgeleverd in de vorm van:

 me beter bewust worden  van hoe ik in elkaar steek en met het dagelijks leven omga. Ook minder stress, angst en overlopende andere emoties. Ik kan wat beter met problemen omgaan en laat me niet meer zo makkelijk uit het veld slaan.  Niet dat het er allemaal niet meer is maar ik ben me meer bewust van al die emoties waardoor ze beter te handteren zijn.

Meditatie of de oude dag???

Ik houd het op meditatie. En die dagelijkse  meditaties en lessen daarover werden me aangereikt via het Boeddhisme en mijn helaas overleden leraar Gelek Rimpochee.

🙏🙏🙏

Dank dank dank.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten