vrijdag 11 september 2020

Een weg van bewustwording

 Alles is al gezegd en alles is al wel een keertje gedaan. Gister kwam ik weer zoveel herkenbare dingen tegen. Allereerst zat ik te kijken naar Nathan Naga die in mijn ogen zoveel dingen zei waar ik me helemaal in kon vinden. Hij werd geintervieuwd en gaande die youtube film werd hij steeds duidelijker. En 's avonds laat keek ik nog naar de Boeddhistische omroep met een interessante uitzending over Het IK, het zelf, Ken uzelf en waar en wat is dat IK.

En dan denk ik tja daar hoef ik eigenlijk niets meer over te zeggen. Zo klaar als een klontje. Hoe moeilijk kan het zijn. Maar toch schijnt het heel moeilijk te zijn. Niet dat ik het weet want dan zou ik niet zo vaak de mist in gaan. Maar iets begrijpen is nog niet het kunnen leven. Dat is een heel ander verhaal.

Er zijn vele wegen die naar Rome lieiden. Ja inderdaad, m,aar er zijn ook wegen die naar Amsterdam of Rotterdam gaan. Bij sommigen is er helemaal geen bewegwijzering. Dan moet je maar afwachten waar je terecht komt.

Tegenwoordig is er van alles op de markt en onder de noemer van spiritualiteit krijg je allerlei dingen te horen die er vooral op gericht zijn jezelf beter te gaan voelen. Lekkerder in je vel te steken. Niks mis mee natuurlijk. maar is dat spiritualiteit? Gaat spiritualiteit niet bij uitstek over een weg die leidt tot eenwording met dat wat meer is dan het kleine ikje dat zich lekker wil voelen. Niet dat dat er niet mag zijn. Maar misschien is dat maar een heel klein onderdeeltje van de spiritualiteit die leidt tot een wording met het geheel. Een bewustzijn dat meer verbonden is met het AL. Daar gaat spiritualiteit over. Dan wordt dat kleine Ik in dienst gesteld van het AL en dat is overgave. Wel een van de moeilijkste dingen die er is en zeker niet iets waarbij je bij voorbaat al  lekker in je vel steekt als je daar aan werkt. Overgave is niet eenvoudig.

Dan heb je het niet meer over een gezond lichaam door Hatha Yoga, Want dat is er op gericht in ons wersterse denken om een gezonde geest en lijf te verkrijgen. Allemaal in dienst van onszelf, maar dan is Hatha Yoga, Bakti Yoga ,Raya Yoga, Mindfulness en zoveel andere wegen een mogelijkheid om je te ontwikkelen zoals het orspronkelijk bedoelt is om het in dienst te stellen van... spiritualiteit.  Dan gaat het erom het hele menszijn in dienst te stellen van een bewustzijn dat zichzelf overstijgt. Zicht te krijgen op datgene wat daarvoor nodig is.

Wat is dan dat ik, wie ben ik. En op zoek daarna kwamen ook alle geintervieuwden op de TV jong en oud tot de conclusie dat er niets vaststaands in  dat ik te vinden is. Het is totaal afhankelijk van oorzaken, conditioneringen die al van de vroegste kindsheid ingebracht worden en allerlei andere  omstandigheden. Er is niets aanwijsbaars te vinden en het is voortdurend aan verandering onderhevig. En op zoek naar een zelf kun je in een grote leegte terechtkomen die misschien niet voor iedereen behapbaar is. Daar is overgave. De sprong in het duister dat geen duister is. 

Daarna gaat het leven verder en misschien is het dan duidelijk dat er alleen  ruimte is. Om die ervaring en 


ruimte ook te kunnen leven... is een hele weg om te gaan. Dat is een steeds grotere bewustwordingsweg.

2 opmerkingen:

  1. Maar ja,die kleine ik wil zo graag de regie over jouw leven en het liefst ook nog van anderen hebben. Laat dat maat eens los

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat gaat niet van de ene dag oo de andere he. En ook hier vechten helpt ook niet want dan zit je in hetzelfde patroontje van IK wil dit niet).
      Dus voor mij betekent het opmerken bewustworden dat ik het weer doe en voornemen dat niet meer te doen. Steeds weer opnieuw en opnieuw ☺

      Verwijderen