zondag 7 november 2021

Let op mezelf

 

Onderstaande tekst is van Krisjnamurti en inderdaad dat is precies wat meditatie is. 

Houd jezelf in de gaten. Integer kijken naar wat zich in doen en denken afspeelt. Dat is niet altijd leuk want mijn ervaring is dat ik van alles tegen kom in mezelf waar ik niet altijd blij mee ben.  Daarom ben ik wel blij dat ik toch handreikingen heb gekregen waardoor ik er nu wel naar durf te kijken. Want als ik niet weet wat zich in mijzelf afspeelt hoe kan ik  dan volledig bewust zijn van mezelf en mezelf leren kennen.

En ja uiteindelijk moet je het zelf doen. Maar voor een mens als ik is een vinger die naar de maan wijst wel handig dan kan ik zelf leren zuiver te kijken 

Meditatie is een van de grootste kunsten in het leven - misschien wel de grootste, en je kunt het van niemand leren. Dat is het mooie ervan. Het heeft geen techniek en dus geen gezag. Wanneer je over jezelf leert, let dan op jezelf, let op de manier waarop je loopt, hoe je eet, wat je zegt, de roddels, de haat, de jaloezie - als je je bewust bent van dat alles in jezelf, zonder enige keuze, dat deel uitmaakt van meditatie. Meditatie kan dus plaatsvinden als je in een bus zit of in het bos loopt vol licht en schaduw, of luistert naar het gezang van vogels of kijkt naar het gezicht van je vrouw of kind.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten