vrijdag 7 januari 2022

Wachten tot St. Juttemis

 

Mindfulness wordt tegenwoordig in onze westerse samenleving gezien als een prima therapie om wat beter in je vel te gaan zitten. Rust te creëren en het goed te hebben met jezelf. Werkelijk een goede therapie. Ook het opzoeken van stille momenten voor jezelf. Allemaal behulpzaam in dit drukke leven waar de maatschappij hoge eisen stelt aan ons mensen en het eigen welzijn voortdurend op de tocht wordt gezet.  Heel behulpzaam dus als je wat stabiliteit en rust kunt ontwikkelen.. Na één  of twee cursussen of sessies houdt men het vaak voor gezien in de hoop er iets duurzamers aan gehad te hebben, helemaal mooi als dat dan ook zo is. 


Ik herinner me dat ik  naar een andere of misschien betere spiritualiteit op zoek ging en verder nog niet wist wat ik nou eigenlijk zocht of wilde   na een zware crises periode waarin  ik geconfronteerd werd met al mijn verdriet. Heel wijselijk zei mijn begeleidster in de traditionele boeddhistische setting  tegen mij dat als het te zwaar was ik beter eerst in therapie kon gaan om beter in mijn vel te gaan zitten.  Gelukkig kon ik het aan er zonder therapie doorheen te komen maar zeker is dat heel verstandig opgemerkt en daar ben ik dankbaar voor. Maar ook na verloop van jaren kan dat alsnog aan de orde komen. 


De volgende stappen die ik  kon maken toen ik het plaatje over mezelf wat duidelijker kreeg vloeiden er als vanzelfsprekend door de jaren heen uit voort. Beter in je vel gaan zitten betekent ook; niet meer  dagen of weken  door emoties onderuit worden gehaald. Wat meer stabiliteit ontwikkelen en durven kijken naar het eigen functioneren zonder in een deuk te schieten wanneer de dingen die je in jezelf tegenkomt als je integer analyseert en reflecteert niet passen in het beeld dat je van jezelf hebt. Dat kan namelijk heel frustrerend zijn. Je kunt tot de ontdekking komen dat je veel bozer bent dan je van jezelf verwachtte en je reacties niet altijd zo liefdevol zijn als je zou willen. En natuurlijk ook dat mag er zijn maar het is wel eerlijker het te herkennen in jezelf. En natuurlijk ik heb het niet over 'je' maar over mezelf 🤣Een lange weg om te gaan maar het was voor mij zeer de moeite waard.  Nu durf ik mezelf te kritiseren en ook te zien waar het goed gaat. 

Ik kan mijn eigen  ervaringen gebruiken om te delen en ben heel blij met het stapsgewijze pad dat ik meekreeg tijdens de lessen. 

De volgorde zoals hieronder zijn echt handvatten  iets dat eigenlijk niet zo een  strakke begrenzing kent. Nog dagelijks ben ik met drie onderdelen bezig. Het eerste is niet minder belangrijk dan het laatste onderdeel en speelt door de dag heen altijd een rol. . Dat is waar meditatie binnen een traditie echt over gaat.  De bewustwotding door de dag heen van het totale plaatje dat ik ben.


 Citaat. Gelek Rimpochee 

Jullie zien meditatie als ontspanning. Maar dat is het niet. Meditatie heeft een doel. Het doel is: je richten op. Wanneer je je ergens op richt dan zorgt dat voor bewustwording en dat levert je op-merkzaamheid op. Dat is het minimale, de laagste klasse van meditatie. 

2. Zodra je enig bewustzijn ontwikkeld hebt dan ga je de strijd aan met je negatieve emoties. Dat doe je door te analyseren en door concentratie. Dat is het tweede niveau. 

3. Als je meer kan doen dan dat, dan kan je je negatieve emoties overwinnen, inclusief de verwar-ring, de wortel van alle problemen]. 

Het heeft geen zin om stil te gaan zitten en je ademhaling te tellen totdat je er bij neervalt. Als je dat doet dan kan je wachten op je bevrijding tot st. Juttemis.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten