dinsdag 1 februari 2022

Wat is bewustzijn zonder het denken

  Al zoveel jaren loop ik rond met die vraag. Wat is bewustzijn zonder denken als het brein volkomen en totaal stil is of dood zelfs en er geen denken meer mogelijk is?

En eindelijk na zoveel jaren beginnen er steeds meer kwartjes te vallen.  Doordat ik gister in gesprek was en ik weer tot de ontdekking kwam dat mijn gesprekspartners niet reageerden op waar ik het over had maar doorlopend in het denken zaten en er van alles bij haalden.  De dagelijkse kost van het denken is waar we doorlopend in verdwalen.

Dat kom ik ook  tegen in de filmpjes van Krisjnamurti waar ik graag naar kijk op YouTube.  Krisjnamurti was  zo feilloos in de vragen die hij stelden en ik hoorde hem in gedachten zeggen: nee nee nee. en zijn vragen dan herhalen of verduidelijken zodat zijn partner op een ander been zou worden gezet. Mij ontbrak het in dat gesprek aan de vaardigheid de juiste vraag te stellen maar intussen zag ik zelf wel steeds beter  wat er gebeurde. Het omzeilen van het bewustzijn en het focussen op het denken door naar oplossingen voor de vraagstelling te zoeken want daar word ik zelf ook altijd mee geconfronteerd en ik probeer het steeds weer op te merken. Door dat zoeken naar oplossingen in het denken los je het probleem niet op want daarover gaat de weg naar binnen niet. Door dat duidelijk te zien gebeuren, gaf het mij  ook nu weer nieuwe openingen. 

Wat gebeurde er dan, Nou aan de antwoorden was te merken dat we in het denken rondjes bleven draaien over wel en niet. Wat wel en niet kon, mocht, goed of fout was. Doorlopend blijven we op die manier naar buiten kijken en komen niet naar binnen.  En daarover, over het naar buiten kijken, daar had ik het niet over. En daarover gaat dit schrijfsel dus ook niet.

 De weg naar binnen is zo lastig te vinden . Terecht noemt Krisjnamurt dat  'het land zonder paden'. En zegt hij dat we ons denken verkeerd gebruiken. We hebben dat denken echt nodig en het is onmisbaar om goed te kunnen functioneren. Daarvoor moet het gebruikt worden  

Het denken komt op vanuit het fysieke brein en de vraag is wat is het bewustzijn zonder denken. En nu doemt er een nieuw probleem op want als ik ervanuit ga dat het bewustzijn een product van het brein is en  zich alleen maar via de hersenen uit kan drukken gaat er iets mis. Voor mij is het duidelijk na veel boeddhistische en oosterse achtergrond informatie waarin een grote wijsheid bestaat van eeuwenlang onderzoek naar het functioneren van het bewustzijn in samenhang met het denken werd het mij duidelijk dat het bewustzijn meer en/of iets anders is dan het brein. Het brein met de logische conclusies en getallenreeksen zijn in de moderne computerkunde waarschijnlijk ooit te vervangen door computers en ook de emoties vinden hun plekje in de fysieke hersenen en zo ontzettend veel meer dat onze lijfelijkheid bestuurt. Met bewustzijn licht dat anders. Dat is de mogelijkheid voor het leven zelf om tot uitdrukking te komen. 

Het bewustzijn is  niet iets  maar het is  dat waar  uiteindelijk ALLES in aanwezig is en dan nog niet eens zoals we denken dat alles erin aanwezig zou kunnen zijn  maar 'slechts' de zaden voor de mogelijkheden daartoe. Je zou kunnen zeggen in potentie is alles aanwezig in bewustzijn. Het bewust zijn . Het heeft de mogelijkheid tot leven geven . Het belevendigen van de dingen, Bezieling zouden we ook kunnen zeggen alhoewel het niet zoiets als een ding is  of een  ziel als zelfstandignaamwoord is maar meer een werkwoord bij wijze van spreken.  En juist van dat bewustzijn zijn we ons meestal niet bewust omdat we in ons denken leven. en doorlopend alleen maar denken en naar oplossingen zoeken daar waar we ons beter baar binnen kunnen keren, want daar licht de sleutel tot volkomen vrijheid. En niet persee in de keuzes die we kunnen en willen maken met behulp van ons denkend oplossend vermogen. . Die keuzes en oplossingen zijn wat ze zijn en ze zijn vaak  noodzakelijk maar over het algemeen kunnen ze geen totale oplossing zijn. 

Ik keek  naar een film over  mindfulness en de weg die Tich Nhath Hanh onderwijst. Die oefeningen zijn zo noodzakelijk als de mogelijkheden van het bewustzijn wilt leren kennen. Het is voor velen jammer genoeg niet meer iets dat vanzelf aan komt waaien. 

 Ik zag een filmpje van een gesprek van Krisjnamurti waarin hij het had over de dood wanneer het brein is gestorven en  de hersenen niet meer functioneren en daar ging hij heel diep op in. Ik kwam al luisterend steeds dichterbij dat waaruit alles ontstaat. en vergaat. En misschien wist  ik het altijd al wel want het is de basis van waaruit leven alleen maar mogelijk is. Het bewustzijn. Op zoveel verschillende niveaus drukt het zich uit. In onszelf, In de dieren wereld in de planten wereld in de wereld van de mineralen enzovoort Ja zelfs in het hele universum. maar het is  moeilijk  totaal in het leven integreren het denken zit er grosso modo tussen  Het is de basis van al het leven op zich waarin alles mogelijk is.  Waardoor het ook mogelijk is  in  vrijheid  te zijn en waardoor alles er mag zijn zoals het is. Zonder dat het een cliché is maar werkelijk  geleefd kan worden. Ervan doordrongen zijn tot op het bot. In momenten van volkomen openheid en vrijheid kan het zelfs plotseling  aanwezig zijn. 

Het is zo mooi om te weten en soms te ervaren dat het er is . Daar word je vanzelf stil van. Maar weten wil nog niet zeggen ervan doordrongen zijn. Ervan doordrongen zijn betekent totale vrijheid. En dat heeft niets te maken met alle beperkingen die het denken en de omstandigheden ons geven. 

En dan tot slot nog even dit want in de  kosmos werkt het  niet anders dan in onze persoonlijke kleine kosmos. Ik vond  ook een prachtige overeenkomst in De Geheime Leer  daarin staan zoveel prachtige dingen op het niveau van het universele.

Het ene universele licht, dat voor de mens duisternis is, bestaat altijd’, zegt het Chaldeeuwse Boek van de getallen. Periodiek komt hieruit de ENER-GIEvoort, die in de ‘diepte’ of chaos, de voorraadschuur van toekomstige werelden, wordt weerspiegeld, en, eenmaal ontwaakt, de latente krachten opwekt en bevrucht, die de daarin altijd aanwezige eeuwige potentiële ver-mogens zijn. Dan ontwaken opnieuw de brahmå’s en boeddha’s – de eeuwig samen bestaande krachten – en een nieuw heelal komt tot stand.

Zo boven zo beneden zei Hermes Trismagistus






Geen opmerkingen:

Een reactie posten