woensdag 22 maart 2023

Mijn eigen oplossingen

 



 Het lijkt een gebed zonder einde. Het iedere keer opnieuw weer op zoek naar een bril waar ik behoorlijk mee kan zien.  Ik ben daarmee bevorderd tot ervaringsdeskundige. Ik heb ontdekt dat Varifocus het alleen maar slechter maakt omdat het oppervlakte in de bril dat scherp is voor de ogen te klein . Ik heb echt een vergroting over het hele oppervlakte van de bril nodig waardoor ik makkelijker het hele plaatje kan scannen omdat er stukken in de beeldvorming wegvallen of totaal verdwenen zijn.  


Ook merk ik dat het scherpstellen van de ogen verandert. Zo heb ik voor alles wat ik doe eigenlijk een andere bril nodig om op de juiste afstand de dingen het beste te kunnen zien.  En dat is ook de afglopen tijd weer  veranderd plus dat het blinde stuk iets groter is geworden.Gelukkig ben ik in het bezit van een stel oude brillen en omdat ik tijdens de staar operatie nieuwe lenzen voor de afgstand kreeg kan ik nu de oude brillen opnieuw uitproberen die nu weer voldoende focus hebben voor wat ik wil.


En zo rommelen we maar aan. Omdat ik het mateloos boeiend vind om te ervaren hoe alles werkt kom ik steeds weer tot andere oplossingen. En nu heb ik een oud brilletje gevonden  dat als een vergrootglas werkt en waar ik nu weer even mee vooruit kan om daarmee te lezen. Ik moet dat wat ik wil lezen dan wel iets dichter bij mijn ogen houden naar dan heb je ook wat. Ghaghagha. 

Ja dat noemen we  allemaal Boeddhistisch lijden en ik ben blij dat ik er mijn eigen oplossingen nog steeds voor kan vinden. 

O ja en de uitslagen bij de suikercontrole waren goed dus af en toe zondigen daar is niets mis mee (voorlopig)  Want het blijft oppassen geblazen. Ik heb geen zin in medicatie  wat niet noodzakelijk is.

9 opmerkingen:

  1. Slim! Wie wat bewaart, heeft wat! Het lijkt me moeilijk met jouw ogen. Ik zelf heb twee brillen: voor de pc en voor gewoon. En dat is al afwisselen. Want ik vind varifocus verschrikkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het makkelijk. Maar nu gaat het echt niet meer. En dat is eigenlijk al heel lang zo. Maar nu moet ik ook dat gemak gewoon opgeven

      Verwijderen
  2. Heb er ook twee, en ik rommel er wat mee aan! Soms schuif ik de ene over de andere en je selfie vind ik prachtig! Dank daarvoor,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zitten we opeens oog in oog. Ik zei bijna; 'Hoi Elly, alles wel?'
    Ja dat gepiel met je zicht, knap hoe je toch iedere keer weer een oplossing weet te vinden. Dat kan een ander je niet voordoen, dat moet je zelf ontdekken. Mijn tante is bedreven met loepjes en lampjes tot in een restaurant aan toe om de menukaart te te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn man doet twee leesbrillen over elkaar,als hij iets pietepeuterigs repareert. Nu kreeg hij een vergrootglas in brilvorm met ook nog lichtjes in het montuur. Geweldig voor hem? misschien iets voor jou,omdat het hele glas vergroot.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou... zelf heb ik na een paar staaroperaties lenzen geplaatst gekregen voor lezen op 30-40 cm. Prima. Maar de desktop-computers staan meestal net iets verder weg, dus nu ben ik nog op zoek naar een +0.5 leesbrilletje. Zijn die even lastig te vinden... Ja, bij de Ali je-weet-wel.
    De verte-bril komt nog. Na zes of acht weken, zei de oogarts. Die liggen al helemáál niet bij de Hema...
    Vario-glas heb ik altijd een ramp gevonden. In een paar weken had ik dan een stijve nek (en een levenslang abonnement bij de fysiotherapeut).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Qua suiker hier hetzelfde. Ik probeer het tot nu toe met succes zonder medicatie. Toch eet ik af en toe iets zoets. Maar niet teveel. Dus het blijft om discipline schreeuwen.
    Die ogen, dat lijkt me vreselijk. Maar fijn dat je nu een oplossing hebt gevonden. Er zijn dacht ik ook speciale computerbrillen maar dat zal jij wel al weten.
    Ik heb een paar jaren geleden wat bloedinkjes in een ook gehad. Gelukkig zijn de zwarte vlekken langzamerhand weggetrokken maar toch zweeft er, als ik in het licht kijk, nog wel iets langs. Zonnebril is de oplossing. Ik heb ook varilux. Maar een oog wordt veraf steeds beter dus daar heb ik nog wel een leesgedeelte voor nodig, terwijl de andere veraf wat achterblijf en daarvoor moet ik dat leesgedeelte eigenlijk weer uitschakelen. Moeizaam dus een beetje herkenbaar. Bij de volgende bril maar eens goed advies vragen.
    En ja, Boeddhistisch lijden. Maar oplossingen mogen we dan toch wel zoeken zonder het verwijt te krijgen dat wij het lijden uit de weg gaan? Hoop ik !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O dat laatste zeker Plato. Verwijten... ne er zijn geen regels wat dat aangaat en we maken gebruik van alle gegeven mogelijkheden.

      Verwijderen
  7. Trouwens: heel mooie foto van je. Je kijkt me peinzend aan.

    BeantwoordenVerwijderen