vrijdag 28 april 2023

Krishnamurti en Jan Toorop

 En dan staat het weekend alweer voor de deur..

Het was weer een volle week met heel veel goede en mooie dingen om blij van te worden. Nu de lente ondanks de kou toch laat weteen dat hij er is, geniet ik volop van de prachtige geel groenen die zo langzamerhand de ramen vullen met hun zachte tinten. 

De lindebomen voor het raam zijn wat later maar beginnen nu ook huu bladeren te ontvouwen en dat geeft straks een mooie bescherming voor het scherpe zonlichtin de kamer dat wel heerlijk maar niet zo handig is voor mijn ogen. Dat wordt dan keurig door de bladeren wat getemperd. 

Ik ben druk geweest met inscannen en op pdf zetten van kleine  gedichten boekjes die ik graag wil lezen. Als ik ze op de tablet in mijn leesapp heb zijn ze weer toegankelijk.  Twee boekjes. met gedichten. Een van Krishnamurti en een van ThichNhat Hanh. Ze zijn  prachtig om op momenten te lezen wanneer de tijd te kort is voor een groter verhaal of boek. Alhoewel het gedichten zijn die je langer op je moet in laten werken en waar ik zelfs op kan mediteren omdat ze veel dieper gaan en een bredere uitleg kennen dan je op het eerste moment zou denken,. 

Zo langzamerhand heb ik een uitgebreide bibliotheek waar ik heel blij van word. 

Hier een schermopnameie van een gedicht van Krishnamurti



En verder waren we in de Katholieke kerk van Oosterbeek. Al jaren wist ik dat daar de Staties van Jan Toorop hingen en die wilde ik altijd al bezoeken. en het kwam er maar niet van. Maar afgelopen zaterdag waren we er in verband met de expositie van de KWA waar ik ook aan meedeed. Maar het was zo druk en daardoor geen rust om te kijken. 

Maandagmiddag gingen we terug en maakte ik een serie met vreselijk slechte belichting en zonder statief. On de prachtig pianospel van iemand die aan het inspelen was voor een uitvoering in october. wandelden we rond en keken en luisterden naar al het moois. 

Ik maakte er een serie van eens kijken of ik hem hier kan plaatsen. 


Ik geloof zowaar dat het is gelukt.  Of het ook mooi en zichtbaar is ... we gaan het zien. 

6 opmerkingen:

  1. Jaren lang nam ik van Krishnamurt een "commentaar op het leven"mee op vakantie. Om steeds een stukje te lezen. Lekker in de schaduw op een camping. Misschien toch weer eens in beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een inspirerend bericht om de dag mee te beginnen, leuk, dank je! Manisch en erg neusverkouden ben ik wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gelukt. Prachtig die staties.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het gedicht van Krishnamurti kende ik niet. Straks nog eens rustig lezen.
    Altijd wel bedenkend dat wat er ook geschreven is, het altijd door mensen is gedaan.
    Dus ik kies er voor het te lezen maar niet, of niet heel snel, er een absolute waarde op te plakken.
    Toorop is prachtig. Ik had beeld maar geen geluid. Maar dat hinderde niet.

    BeantwoordenVerwijderen