zondag 16 april 2023

Schilderen is als het leven zelf

 




Ik had zo'n zin in bloempjes. Dus pakte ik deze keer geen stuk helder wit papier maar haalde ik een oud werk uit de kelder en begon er overheen te schilderen.  Dit werk is nog nirt klaar.

Het gevolg is dat er minder helderheid is ontstaan omdat er geen witte ondergropnd is waar ik gebruik van maak.  Maar ik had k ook eertst een witte ondergrond van gesso bijvoorbeeld over het pude werk heen kunnen zetten als het ware het doek weer leeg maken en dan kun je met heldere kleuren andere resultaten vbereiken. Ik had dus een keus, een witte ondergrond maken of het voorgaande gebruiken omdat je het zo wilt. Zo heeft alles wat je doet gevolgen voor de volgende stap die je baseert  op het vooraf gaande. En zo groeit een werk. 

Zo is het ook in het leven. Alles wat eraan voorafgaat heeft zijn gevolgen voor de rest vas het leven . Soms moet je de witkwast er over heen halen om tot de ontdekking te kunnen komen dat het ook anders kan. We kunnen altijd weer een keus maken hoe verder  te gaan. Dat is natuurlijk anders wanneer er zware trauma s zijn dan heb je hulp nodig. Maar ik spreek vanuit de ervaringen in mijn eigen leven. Het is mogelijk dingen af te sluiten en er niet in te blijven hangen dankzij de vergankelijkheid van alles wat er is. 

Het gronden vsn het leven en weer helder wit en open vreken maken kan jaren duren dat is met een doek eenvoudiger alhoewel het heel lastig kan zijn  mooie stukken waar we aan hangen, er in vastgeroest zitten of misschien niet eens opmerken, weg te kwasten om het totaal beeld goed te krijgen.  Zo kan het ook goed zijn om op bepaalde stukken in het leven wel verder te bouwen en dankbaar te zijn dat het moois er al stond zodat ik op de ondergrond van de ervaringen binzondere kleuren kan geven die het geheel versterken 


Daarom vind ik dat

'Schilderen is als het leven zelf'

Er is niets dat in onafhankelihjkheid bestaat. Iedere keer weer met een open geest kijken naar alle consequenties  en mogelijkheden maakt het leven en het schilderen boeiend


Naar dit schilderij evenals naar het leven zelf kan vanuit veel perspectieven gekeken worden en er kan nog  nog van alles gecreĆ«erd worden. The sky is the limit 

2 opmerkingen:

  1. Twee mooie stukken... het 'zoekende' bloemstuk en het speciale schrijfstuk... en beide herkenbaar voor me; dank je

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet eerlijk zeggen: die schildering vind ik zo erg mooi. Jij zegt dat het nog niet af is. Maar het wordingsproces zelf is ook fascinerend en mooi. Soms nog mooier dan het eindproduct. Daarom is het goed om een fototoestel zijn werk te laten doen. Dan kun je het hele proces volgen tot aan het (min of meer definitieve) einde. De schilderkunst als metafoor voor het hele leven. Daar zit ook wel iets rusteloos in. Alsof je nooit klaar mag zijn maar steeds weer voort moet met vernieuwen. Maar zo zal je het wel niet bedoeld hebben. Afscheid nemen en opnieuw beginnen is prima, dapper ook. Maar misschien moet je af en toe ook eens ergens willen blijven en zeggen: dit is het, hier ben ik tevreden mee.

    BeantwoordenVerwijderen