donderdag 13 april 2023

Zo een dag

 Het was zo'n dag. Tja wat zal ik zeggen. Met van alles en nog wat. 

We gingen boodschappen doen en yes. Ellende met de darmen. Thuisgekomen verschillende keren zitten creperen op het roilet / Wat doet dat dan gruwelijk zeer en dat 3 of 4 keer achter elkaar. 

Langzamerhand zakt de pijn en dan wil ik alleen nog maar op de bank hangen en in slaap vallen. Dus heb ik de zoomcursus afggezegd.  Slapen.


Piepjes op kijn telefoon. Even kijken. Een berichtje dat een van mijn leraren Lama Zopa in zijn meditatie was gestopt met ademhalen en uiteindelijk daarna ook is overgegaan. Links en recht met  wat bekenden geappt en ervartingen gedeeld. Toen heb ik toch nog maar even ingebroken in de zoomsessie en dat was heel fijn. 

Langzamerhand blijven er steeds minder leraren van uit jet oude traditionele authentieke Tibet over van voor de Cinese inval.  Ik ben dankbaar dat ik er nog enkel mee heb mogen maken en dat zij hun wijsheid met ons gedeeld hebben in de vele lessen die ze doorgaven . Blij ben ik ook dat er nog genoeg stof is om over na te denken, te bestuderen en me eigen te maken  en dat er  goede nieuw leraren zijn om het door te geven en de mondelinge overleveringslijn in stand te houden  Want van leraar op leerling is de beste overdracht.,  Dat geld niet alleen voor het  spirituele vaardigheden  maar dat geldt ook  voor elke vaardigheid binnen het hele maatschappelijke en wetenschappelijk spectrum. 

En nu,

Nu zit ik lekker op de bank met mijn tablet op schoot, de lamp boven het toetsebord zodat ik de lettertjes kan zien. Al zie ik er maar een paar de rest van de letters vult zichzelf wel in de gewoonte in. De tikfouten moet je er maar weer bijnemen ook al probeer ik ze zoveel mogelijk te voorkomen. 

Morgen komt er weer een dag. 

Maar zeker weet je dat nooit en dat bedoel ik niet als deprimerend maar meer als een morivatie om  met de dood indachtig me  bewust te worden en bewust te zijn dat iedere dag volledig geleefd kan worden. In volle aandacht op hetgeen ik doe of laat. 






4 opmerkingen:

  1. zou graag uitgebreid op je reageren, Elly... maar hier is het ook weer even mis! Voor mezelf denk ik dan; Gewoon de draad weer oppakken en... verder gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop van harte dat je darmen zich nu een hele tijd rustig houden. Want zoals jij het beschrijft, lijkt het me verschrikkelijk.
    Dat uittreden tot de dood er op volgt kwam ik ook tegen in de biografie van Paramahansa Yogananda. Men wist dat het ging gebeuren, hij was daar open over geweest. Het bijzondere was dat daarna zijn lichaam rook naar bloemengeur. Het sprak me allemaal erg aan. Ook zijn leraar, Sri Yugeswar, sprak zeer tot mijn verbeelding.
    Het ging, als ik het me nog goed herinner (ik ga het niet opzoeken) om de Krya, of Crya yoga. Dit zou de hoogste vorm van yoga zijn. Meer weet ik niet. Maar het was fascinerend om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van vele Mystici en 'gevorderde' leraren met zgn realisaties is die bloemengeur en qndere bijverschijnselen als regenbogen etc. Bekend. Het zijn bijverschijnselen die niet als zodanig worden nagestreefd.
      Er zijn versbijchillende leringen in het boeddhisme en hindoeïsme die beoefend kunnen worden. Krya tantra is niet een zgn hoogste tantra maar een van de zgn lagere . Dat heeft niets met ons idee over hoger en lager te maken maar met de innitiaties die je van een leraar krijgt om te beoefenen.
      Misschien maakt dit het een heel klein beetje duidelijk als ik hopelijk een beetje helder heb geschreven 😵‍💫🙈

      Verwijderen
  3. Ik hoop,dat je darmen zich een poosje rustig houden. Over die lama's,die lang in meditatie blijven voor ontbinding was laatst een goede uitzending van de Boeddhistische omroep.

    BeantwoordenVerwijderen