maandag 15 mei 2023

Hoe zinvol?

 Shantideva said “ In any situation I will never destroy the peace of mind, the happiness of mind.”  This should be our motivation.  This not only destroys inner peace it also destroys peace of others.  At the very least I will not destroy others happiness and peace.  

from teaching by Demo Tulku Rinpoche


Vaak heb ik niet eens in de gaten dat andermans geluk soms wordt weggeveegd door het uiten van  mijn eigen ideeen ook al zijn ze voor mij geen vernietiger van mijn vrede van de geest naar juist motivators

Dat roept dan weer de vraag bij mij op hoe zinvol us het dan om hier te schrijven over 'mijn eigen wijze' ? Is het soms niet is beter om te zwijgen.

Wat is wijs?




4 opmerkingen:

  1. Voor mij is het zinvol,wat je schrijft. Soms leer ik er van en het zet me zeker aan het voelen/denken.Iemand die een mening of gedachte spuit met de bedoeling die ander te overtuigen kan misschien meer "schade"berokkenen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom zou je zwijgen? Het kan geen kwaad andermans gedachtengoed te volgen, het is aan de lezer wat hij of zij ermee doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Over het algemeen schrijf ik wie ik ben, en zo voegen we allemaal iets toe aan het algemene zijn. We leren van elkaar, altijd en hoe dan ook! Maar dwang moeten we nooit uitoefenen met onze ideeën..En dat doe jij nooit, net als ik en de anderen die hier lezen en reageren...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hoeft niet te zwijgen. Maar soms is het wel veel van hetzelfde. Dat mag.
    Voor mij als lezer geldt: je kan van elke uiting wel iets leren, maar uiteindelijk bepaal jezelf (en je positie op de levensweg) wat je doet, hoe je reageert. En dat is ook de enige weg die nuttig is. Wat je met zelfovertuiging oppikt, leert, zegt, doet etc. is van waarde. Misschien zijn de woorden van anderen van belang, maar vaak nog niet op dit moment of al niet meer aan de orde voor de ontvanger.
    Hoe dan ook: het is goed te leven met tolerantie in het hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen