zondag 7 mei 2023

Ik krijg er weer lol in.

 De feed back van jullie op mijn vorige blogje roept veel bij me op. Dank je wel voor het mee overdenken. Ik denk dat iedereen zou willen dat je er iets  aan kon doen, aan al die ellende in de wereld.  Daar ga ik dan maar van uit. Dat willen we allemaal toch wel? En toch denken we dat we alleen staan en er eigenlijk niks aan kunnen doen. 

Mooi Ella, ja Plato had het er ook al over een paar honderd jaar voor christus als ik me niet vergis en er verandert niets. We zien de wereld zoals we hem zelf ervaren. En niet alleen de wereld maar ook onszelf. En het is vaak  heel pijnlijk om ernaar te kijken., dus kijken we niet, Althans we proberen zoveel mogelijk niet te kijken anders heb je geen leven. Positief denken noemt de nieuwe tijd dat. Dan hoef je de problemen niet te zien en te ervaren.  Ik heb er niet zoveel mee. Soms doet het me denken aan de kop in het zand steken. Maar natuurlijk het heeft ook doede kanten en ook daar hebben we allemaal onze eigen  ideeën volop over klaarstaan. 

Want  de wereld is zoals we hem zelf ervaren. En het blijft een puinhoop buiten onszelf want we denken dat het in onszelf nog wel meevalt en toch zien we de wereld door onze eigen bril. zonder dat we het in de gaten hebben. Dat doen we al  al eeuwen lang Dus al eeuwen lang  hebben we moeite naar ons zelf te klijken.  

Sorry zit ik weer in het algemeen te praten maar eigenlijk heb ik het over mezelf. Want als het in mezelf zit dan is er misschien wel ergens een defectje waardoor ik niet zonder commentaar of zonder dat altijd overheersende denken  gewoon  puur naar de wereld kan kijken. Of misschien is het geen defect maar wat is het dan? en Als ik er iets aan wil doen moet ik toch bij mezelf beginnen. Maar hoe moet ik dat dan doen? Dat zou ik kunnen doen door allerlei goede zaken in de maatschappij te doe. Actief bezig zijn in de maatschappij. Goede acties ondernemen en een aardig mens worden.  Maar ook dat, wat is dat dan een aardig mens zijn.  Perfect. om van alles te doen en het is allemaal nodig maar er is misschien ook nog iets ander mogelijk zodat  ik de dingen zuiver leer zien. Want ik vraag me af of helder en zuiver waarnemen wel mogelijk is en hoe kom ik daar achter?

Ik geloof dat ik maar eens begin om heel eerlijk en objectief naar mezelf te leren kijken., En als door al die eeuwen heen al duidelijk is geworden dat we niet zomaar van onze eigen  bril en perspectief zoals we alles waarnemen afkomen. ga ik maar eens beginnen met dagelijks oefenen al is het maar 10 minuten of misschien 2 keeer tien mminuten  om me even bewust te worden . Waarvan? Nou  gewoon on met me bewust te maken  van het feit dat ik alles door mijn eigen bril zie. De hele wereld al mijn vrienden en vijandenen  ook mijn eigen lijden en mijn eigen liefde en mijn eigen alles wat ik voel want het is allemaal aardig gekleurd door alle emoties en levenservaringen van mijn bril.  Niks mis mee maar toch eerlijk en duidelijk is het niet altijd Soms is  dat  niet leuk om te ontdekken. Dat vind ik zelfs vaak  helemaal niet leuk En daar houd ik me nu zomaar dagelijks mee bezig. en kom mijzelf dus dagelijks tegen. Soms ook omdat ik door mijn medemensen wordt gespiegeld of door andere levensovertuigingen die me bezig houden omdat ik daar waarde aan hecht of juist NIET. . Ook weer dingen die ik door mijn eigen bril zie en me  niet bewust ben en vol zit met oordelen. 

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik in ieder geval niet die lieverd ben die ik zou willen zijn en ook niet die gene die wel weet hoe het beter zou zijn. en ook niet  dat al mijn lijden zo heftig is als ik in eerste instantie dacht,  Potverdrie soms kom ik helemaal op losse schroeven te staan. Maar het mag er toch gewoon allemaal zijn?   Ja het mag er gewoon allemaal zijn en ik blijf gewoon met de voetjes op de aarde. Dus het is er wel gewoon allemaal maar alleen al al dat ik opmerk en dat ik weeet dat het door mijn emotionele bril is gekleurd , dat verandert al iets.  Maar ja. Voorlopig ga ik gewoon dooren denk zo af en toe wat meer duidelijkheid te krijgen in het niet weten 😆 Geooon iedere dag heel bewust oefenen want zo gaat dat met oefenen. Ik krijg er lol in. Ook dat is een menselijk vesschijnsel. Waar je voor gaat daar krijg je lol is. Sporten  wandelen fietsen  uitgaan.  Het zit in ons er lol in te krijgen.  En ik heb zelfs het idee dat er werkelijk iets gebeurd.  Ik begin mezelf wat makkelijker te accepteren met al mijn makke.  Dat geeft ruimte. 

Kijk en ook schrijven. Die feed back van jullie dat geeft  me er ook weer lol in. 

En dan wil ik ook nog graag gaan fotograferen vandaag. Ik hoop dat het een beetje droog blijft want ik heb mijn oude camera heel gunstig in kunnen ruilen voor een nieuwe. Dat wordt nog meer lol.

Deze maakte ik nog met de oude. Ze zijn er weer in Sonsbeek. De mandarijn eenden. Er zit een paartje.



8 opmerkingen:

  1. Weet werkelijk niet waar dit over ging...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over mijzelf Walter.. Sorry dst ik het niet duidelijk hen kunnen maken . Misschien heb ik het te snel gepubliceerd.Maar het gaat over mijzelf. Hoe ik iets probeer te doen aan het feit dat ik niets kan zien en ervaren zoals het werkelijk is. Altijd door mijn eigen bril kijk en dat door opmerkzaamheid wat duidijker in de gaten wil gaan krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd als ik een dergelijk doorwrocht stuk van je lees, komt er een persoonlijke vraag in me op die ik niet durf te stellen en nu doe ik het toch maar. Word je nooit moe van je gedachtenwereld over jouw kijk op de wereld en jouw manier van omgaan daarmee. Het geeft mij het gevoel dat je van jezelf denkt het nooit goed te doen, maar dat zie ik misschien wel helemaal verkeerd. Kijk daar ga je alweer ... want zoals Plato zegt 'we zien de wereld zoals we hem zelf ervaren', wat is daar mis mee?
    Dat is dan toch voor iedereen weer anders, maar dat wil niet zeggen dat je de kop in het zand steekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor je reactie Ferrara. Nou mag je rustig vragen hoor. Nee ik vind het steeds weer een fascinerend en boeiend n te onderzoeken hoe dingen werken in ons als mens. en in mijzelf natuurlijk en ik krijg er zelfs veel energie voor terug. Misschien zoals een sporter steeds weer sport wil bedroijven en als hij is uitgerust weer opnieuw begint om dat hij het leuk vindt. .
    Ik heb ontdekt dat er niet zoiets bestaat als ik doe iets goed of verkeerd omdat het altijd van alles afhankelijk is van oorzaken en omstandigheden. dus inderdaad daar gaan we alweer we kunnen niet in andermans wereld of hoofd kijken.. Ik prebeer te leren mezelf ook niet te veroordeelen Ik doe wat ik doe vanuit dat wat ik denk goed te doen. En als dat niet zo uitpakt moet ik het de volgende keer anders proberen.
    Er is dus niets mis met hoe je naar de wereld wilt kijken of kunt kijken. En niemand kan voor een ander bepalen of hij de kop in het zand steekt. Dat bepaal je alleen zelf. Maar daarvoor moet je wel eerlijk durven kijken en dat is zelfreflectie. Zelf denk ik dat,we altijd door onze eigen bril kijken en dat op dat niveua alle problemen ontstaan.
    Daar wil ik me bewust van worden en dus wil ik leren zien waar ik interpreteer maar omdat het zien van de wereld en alles erop en eraan niet zuiver is. hoef ik niet mijn gevoel over ervaringen te onderdrukken want die zijn er zeker zoals bij iedereen maar ik hoef het allemaal alleen maar waar te nemen, ze slechts op te merken. Ik hoef er niet dooringepakt en meegenomen te worden. Die duidelijkheid krijgen helpt mij een goed leven te hebben.
    Om steeds meer en beter de dingen in mezlef te kunnen herkennen en erkennen is oefening nodig en daar begint de sport van opmerkzaamheid waar ik lol in heb gekregen.
    Ik hoop dat dit een beetje beantwoord aan je vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel! Die sporter is een mooie metafoor, zo had ik het niet bekeken. Waarnemen en op te merken, ik hoef er niet door ingepakt en meegenomen worden, dat spreekt me aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als simpele boeddhist wacht ik nog steeds op een nieuwe werk van je, hihihi...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wie ben ik dat ik hierop nog iets mag en kan zeggen. Vanuit mijn gevoel zeg ik: laten we ons best doen om een goed mens te zijn. Laten we dat tonen in de relatief kleine kring waartoe we behoren. Met de goedheid die we willen verspreiden kunnen we niet de hele wereld aan. Maar als iedereen in klein verband iets goeds voor een ander kan betekenen, bouw je mee aan een betere wereld. Ik denk dat je het zo simpel moet zijn. Ik denk, net als Walter, wel eens dat jij je compleet verliest in leerstellingen, zelfkritiek, wanhoop wellicht en dat je door het bewust eenvoudig te houden, niet in de valstrik van het maar blijven denken/redeneren terechtkomt. Ik denk dat je alles TE goed wil doen. Ik denk dat je dat kunt ondervangen door je wereld klein te houden en daar te doen wat je kunt doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo zie je maar weer Plato dat ook jij naar MIJN eigenwijze blogje door jjouw persoonlijke eigen bril kijkt. Je hebt gelijk zoals ik ook sl schreef dat we zo dicht mogelijk bij onszelf aan het werk kunnen faan. En dat is voor een ieder dus weer op een andere plek. Dank voor je reactie .

    BeantwoordenVerwijderen