vrijdag 16 juni 2023

Communicatie is luisteren

  Nee het chiet niet erg hard op. De datmen blijven raar doen. Eén dag dacht ik even dat ik weer normaal ging m,aar nee het gaat niet lekker.

Hert is maar goed dat er een afspraak bij de huisarts staat voor aankomende dinsdag dan hoef ik daar niet meer over na te denken.  Ik heb al aantekeningen gemaakt zodat ik niks vergeet te vertellen. 


Vanmorgen is Carmen geweest en alles is weer netjes aan kant.  Morgen middag heb ik een afsptaak gemaakt. Mijn vriendin wil erg graag buiten een afspraak maken en misschien is dat ook wel lekker. Maar ik had niet zoveel zin naar het T huis in het park te gaan dus gaan we hier in het park zitten.  Ze wil proberen een boek uit te geven met haar schrijfsels en tekeningen.  Ik wens haar natuurlijk alle succes maar ik heb daar niet zo n vertrouwen in. Vaak loopt het uit op teleurstellingen.  Om echt te presteren op schrijf gebied en een kans tot publiceren te krijgen daar is heel wat meer voor nodig dan wat er in het algemeen op de sociale media de ronde doet.  Ik wil daar niets van af doen aan klwaliteit en er komen heel veel leuke en goeie dingen voorbij maar het is slechts een enkeling die tot grotere hoogte kan stijgen en met succes iets uit kan geven daar moet je dan ook alle energie die je in je hebt instoppen en bij jezelf het onderste uit de kan halen. Ook komt er nog eens een geluksfactor nij kijken en ondersteuning door iemand die iets in je ziet.  Goed schrijven goed schilderen goed wat dan ook is iets waar je tot in detail voor moet gaan  het is een gave en daarbij moet je dan ook nog eens heel veel kunde hebben en ontwikkeld  anders jun je het wel vergeten. 


Maar dat is met alles zo. Ik kom daar steeds meer en duidelijker achter. Nu begrijp ik ook waarom het op spiritueel gebied niet handig is om verschillende tradities op een hoop te gooien. Dan snabbel je overal wat vandaan en het gaat nooit zover de diepte in waardoor je niet genoeg bij de essentie van waar het over gaat komt.  Natuurlijk is daar allemaal niets mis mee en het is maar net wat je van dat wat je doet verwacht maar misschien moet je dan niet verwachten  dat je de top  bereikt of veel bekendheid of wat je je dan ook maar voorstelt kunt bereiken.  en dat je dat dat waar het werkelijk over gaat leert kennen en professioneel kunt leveren.   De sociale media is dan een prima podium maar verwacht er niet teveel van. 

Sporters op top niveau stellen ook hun hele leven in dienst van dat wat ze willen bereiken.  Schakers idem dito en ga zo maar door. Zolang je dat niet doet is het gewoon l;euk en fijn waar je mee bezig bent en daar moet je van genieten . Dat is waat voor mij het leven over gaat. 

En als ik er op die manier mee om leer gaan en daardoor plezier in mijn leven heb kan day wat ik geleerd heb ook nog eens in dienst van de ander komen te staan. Dat is dan twee vliegen in een klap a;s toevallig een ander er ook van kan genieten. Dat is toch mooi. Want het hele leven is communicatie en er gewoon zijn met alle anderen om mij heen. 

Vanuit een diepe tevredenheid met wat er is, is het mogelijk op een plezierige manier te communiceren.  Ook kom ik er steeds meer achter dat iereen zijn eigen leefwijze heeft en nooit iets van een ander aanneemt dat niet in aijn eigen straatje past. Dus is het altijd oppassen met het pngevraagd door willen geven  van je eigen ideeën. Ik leerde dat door schase en schande en af en toe trap ik er weer in maar probeer het steeds meer te voorkomen.  Vaak is je eigen ideeen bij een ander profileren  zinloos en al denk ik dan dat een ander beter iets anders zou kunnen doen . Helaas dat zal nooit gebeurem tenzij ze het zelf inzien en ook zo willen. 

Dde beste comunicatie is luisteren. 



LUISTEREN!



3 opmerkingen:

  1. Moeilijk,niet te veel advies geven. Ik weet veel van gezondheid en heb zo langzamerhand redelijk geleerd,om geen raad te geven. Behalve als men vraagt "weet jij hier iets van".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat ook heel goede schrijvers en schilders en noem maar op... toch ook uiteindelijk beginnen vanuit hun eigen behoefte en het plezier van het creëren. Sommigen publiceren, anderen niet. Sommige belanden in de bibliotheek, anderen bij de Slegte of op de rommelmarkt. Uiteindelijk maakt het niet uit. Het gaat om je eigen plezier van het maken. En dat doe jij, al die tijd, ook als het lijf het even niet doet. En dat is razend knap.

    Ik heb je naam gebruikt in een reactie op Platoonline. De 101 van deze maand gaat over het woord INZICHT.
    Iemand vond dat een moeilijk woord. Ik heb daar geschreven hoe goed jij omgaat met het verwerven van inzichten in jezelf en hoe je probeert daar levenslessen uit te trekken. En hoe leerzaam dat is om over te lezen (ook al reageer ik vaak kritisch, maar dat vind ik beslist).
    Misschien (als je lijf het toestaat) vind je het leuk om te zien hoe anderen het woord inzicht invullen. Misschien wil je er zelf iets over schrijven. Ik denk dat je voor veel lezers op dat punt een enorme inspiratie bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je aardige feedback en natuurlijk is het goed dat je me noemt maar inzichten hoop ik alleen een beetje in mijzelf te leren ontdekken. Vel verder dan dat gaat het niet. Maar wel denk ik dat dat HET belangrijkste is want niets menselijks is ons vreemd toch. Bedankt voor je reactie Plato. En ik zal eens kijken hoe dat moet die 101. En of ik het dan ook fga doen.... ik weet het (nog) net.

      Verwijderen