zaterdag 17 juni 2023

Inzicht, mislukt

 Ik dacht 


Kom laat ik toch maar eens eens meedoen aan de 101 woorden uitdaging om iets te schrijven over mijn ideeën"en over inzicht, die Plato voorstelt. Maar ik kwam al snel tot de slotsom dat het een bijna onmogelijke zaak was met veel haken en ogen. Ik zat al snel aan de bijna 400 woorden. 




Er zijn evenzoveel soorten inzicht als er mensen zijn z want iedereen kijkt vanuit zijn eigen perspectief. Zij n er dan geen grootste gemene delers? Alleen het feit al dat we allemaal mensen zijn zou dat inderdaad kunnen zijn. Daarom is het mogelijk inzichten met elkaar te delen en er over na te denken. Maar ja waar wil je het dan over hebben? 


Over humanitaire dingen over politiek over religie over ouderdom ziekte en dood over wat is er na de dood? Allemaal dingen die over omstandigheden buiten onszelf bestaan en die we op een of andere manier van nuiten naar binnen willen brengen om er een weg in te vinden. Dan komt er een enorme hoeveelheid informatie op me afstuiven waar ik moeilijk struktuur in aan  te brengen vind. 


Ik heb besloten dat anders te doen. Alle wijsheid en inzicht litt al in mijzelf besloten anders zou het er ook nooit uit kunnen komen. Toch. Het is alleen zaak het uit de krochten van mijn bestaan naar boven te halen en te spiegelen aan al het gene dat zich in de pereferie voordoet. Al het menselijke in mijzelf leren te kennen en er vanuit mijn eigen zijnstoestand mee om te leren gaan. Dan kom ik allerlei menselijke eigenschappen tegen die uiteindelijk iedereen bezit en dat geeft inzicht in de manier van zijn in alle mensen aanwezig. 


Was het al niet in de verre oudheid bekend dat daar in jezelf alle wijsheid te vinden in. Een levensopdracht. 


Mens ken uzelf. 


Daar is het inzicht te vinden waardoor we mens met de mensen worden en begrip maar vooral inzicht proberen op te bouwen voor alles wat er is. Alle emoties alle wijsheid alle denken doen en laten ligt in onszelf besloten. 





Misschien later  het nog eens proberen en dan kort en krachtig.







1 opmerking:

  1. Mooi bericht Elly; mijn inzicht is: Liefdevolle aandacht geven, vooral om te beginnen naar jezelf en vandaar uit naar anderen. ( Ik raakte mezelf regelmatig kwijt!)

    BeantwoordenVerwijderen