dinsdag 20 juni 2023

Inzicht. (De 101 van Plato)

Alle inzicht ligt in mijzelf besloten maar het is zaak het uitmijn diepste innerlijke regionen naar boven te halen en te onderzoeken zonder bij voorbaat te zeggen ' zo goed of zo slecht als die ander ben ik niet'. 


Al het menselijke in mijzelf leren kennen en er mee om leren gaan. Dan kom ik de medemenselijkheid tegen die iedereen bezit maar vaak niet kent of herkent en gebruikt.


De oude wijsgeren wisten het. In jezelf is alle inzicht te vinden. 


Mens ken uzelf. 


Het inzicht waardoor ik volledig mens word en liefde mededogen kan opbouwen voor mezelf en anderen.

3 opmerkingen:

  1. Elly, ik reageer hier anoniem, hoe erg ik dat ook vindt, ik weet geen andere manier meer om in blogspot te reageren. Inzicht hebben in je eigen bewustzijn, het valt niet altijd makkelijk. Ik ben er in de loop der jaren wel achter gekomen wat mij er soms toe bewoog om op een bepaalde manier te reageren op iets. Nu doe ik dat anders, wat mij boos maakt leg ik ter zijde en kom er dan later of helemaal niet meer op terug, wat me blij maakt omarm ik. Ik vind het fijn dat je nog steeds blogt, ik ga proberen om je link bij mijn lijstje te plaatsen. Liefs, Geesje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel duidelijk verwoord, Elly. Die wijsgeren waren zo gek nog niet.
    Fijn dat je mee doet. De link was goed door jou geplaatst en staat nu in mijn blogje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig Elly, de reis naar binnen is een van de meest interessante. Mooie blog.
    Ook ik reageer anoniem, omdat het niet anders lukt. Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen