vrijdag 9 juni 2023

Meer dan een methode

   Ik denk dat ik niet voldoende heb aan een methode om mijn


eigen leven onder alle omstandigheden op de rit te houden en misschien ben ik niet de enige die daar niet voldoende aan heeft. 

Er zijn momenten en soms hele perioden van zwaar weer en dan heb je makkelijk praten hoe je dingen aan zou kunnen pakken, IJzige koude en snijdende wind kan me de adem benemen en  en ik weet zelfs wat het is om in paniek te raken.  Dan helpen mooie woorden en een leuke methode niet om op te kunnen vertrouwen en liefde en warmte op te roepen. 

En precies dat laatste is moeilijk te combineren met een steriele methede om mezelf weer in rustiger vaarwater te manoevreren. Met een bepaald soort realistisch denken wat ik altijd wel had, vond ik het heel lastig om de wonderen en allerlei heilige verhaaltjes uit de bijbel te combineren met dat pure en praktische  denken.  Met andere woorden ik kon er geen hout van branden maar voelde wel dat buiten het praktische denken iets meer nodig is om in rust te kunnen verblijven.  

Toch heb ik de combinatie daarvan leren ervaren en dat is meer dan het denken maar heeft te maken met de levende ervaring.  Gewoon uitproberen.Dat gaat niet over of iets wel of niet bestaat of een bepaald soort waarheid is maar gaat erover of ik op iets kan vertrouwen ondat ik dat vertrouwen heb opgebouwd h in mijzelf van binnen naar buiten en van buiten naar binnen.  Dat hele verhaal gaat over symboliek. 


Symboliek die mij helpt. Dat waar de symboliek voor staat is in mijzelf terug te vinden. Te ervaren en te doorgronden.  Dat gaat niet over een nacht ijs zeker niet als je in zwaar weer zit.  Maar zo ben ik op de lange duur de tradities  zowel de Christelijke als de Boehddistische tradities gaan beschouwen.  Alle verha len en alle methoden of woorden die daarin gesproken woorden geven een rugsteun om  te kunnenn zien en ervaren hoe de dingen in mijzelf functioneren. Op die manier worden ze van belng en zijn geen ver weg verhalen meer waar ik niets mee kan. 

De Boehddha is geen God maar was een mens van vlees en bloed die uit eigen ervaring sprak en methoden aanreikte.  Ook Jeus was een mens van vlees en bloed  en ik heb het mij eigen gemaakt dat alles ook op die manier te interpreteren.  Dan wordt alles wat er os binnen traditie een wegwijzer voor mij en kan ik het op mijn eigen manier gebruiken.

In de lateere uitbreidingen van die tradities zijn er allerlei nieuwe symbolieken ingebracht hebben die als ondersteuning kunnen dienen om zoals in het Boehddisne wordt gezegd:  Ik kan toevlucht nemen tot de Boeddha. En hoe vaak zie ik niet dat mensen die nooit iets om godsdienst of wat dan ook hebben gegeven in grote problemen toevlucht nemen tot gebed of meditatie,  Zich inkeren en voor mij betekent dat dan de diepere essentie in mezelf leren vinden. Want daar is het waar verandering en rust met al wat is plaats kan vinden. Want alle symboliek, als ik begrijp waar het voor staat en hoe ik het in mijzelf terug kan vinden, kan  een enorme ondersteuning zijn als ik me slecht voel als ik het niet meer zie zitten.  Dan neem ik toevlucht tot de Boehddha EN DAT KAN IK Dgelijks beoefenen waardoor het iets van mijzelf wordt en ik de rust en diepste kwaliteit in mijzelf terug kan vinden.  Het is niet iets buiten onszelf maar het zit verweven diep in onszelf en het kan opgeroepen worden door symboliek als ik weet waar het voor staat. 

Dat gaat bniet van het enen op ehet andere moment. Dat heeft tijd nodig. De methode van aandacht en me uiteenzetten met alles dat er is wordt ondersteund door  een diepe laag in mijzelf die als het ware is aangeboord door gewoontepatroon van toevlucht nemen tot de Boeddha die staat voor liefde mededogen en wijzheid.  Door me daarin te verdiepen  wordt er in mij een basis gecreerrtd waar ik ten alle tijden een beroep op kan doen. Niet iets hemels verweg maar vlak onder mijn neus in mijzelf.  De plaatjes die darbij horen zijn een soort houvast omdat abstrakt denken niet als vanzelfsprekend  voor iedereen geld. Zij geven handjes en voetjes aan kwaliteiten diep in mijzelf aanwe,ig. Ze staan voor prachtige kwaliteiten die zichtbaar hemakt kunnen worden in handel en wandel.


De levende ervaring heeft me laten ervaren dat het werkt dat ik iedere keer weer de kracht in mijzelf terug kan vinden want niets menselijks is ons vreemd zowel in goede als slechte tijden kan ik toevlucht nemen. en opdiepen wat ik nodig heb, Zoals ik voor een broodje naar de bakker ga. Niet meer en niet minder dan dat.  Mijn ervaring is dat het werkt. 

1 opmerking: