zondag 5 november 2023

Folkwang en Ruhr museum

 Een vijwilliger en mede kunstenaar die werkt bij de kwa had weer een prima reisje verzorgd. Deze keer gingen we naar Essen in Duitsland.  In eerste onstantie viel het me op toen we door de wijken van Essen reden om bij het Folkwang museum te komen hoe oostblok achtig en somber fantaieloos de appartementen gebouwen er in deze westerse  stad eruitzagen. Ik hoop dat er ook nog iets vrolijkers voor de ,mensen in Essen te zien is. Iets fantasierijkers  dan deze doodse wijken  Wij zagen natuurlijk in de regen niet het mooiste van de stad.

Maar het museum was werkelijk schitterend. Wat een variaties aan presentaties waarvan wij er niet meer dan twee bezochten en om niet meteen door te rennen naar waar we voor kwamen, en dat waren de de de schilders en afiche makers van rond de eeuwwisseling in Parijs wzndelden Eerst wandelden eerst even we door de vaste moderne en oude collectie en daarna de uitgezochte tentoonstelling. 

Een overweldigenden hoeveelheid schilderijen. Wat heb ik ervan genoten. Bijna slle kunstenaars uit die periode kwamen voorbij. Matisse Cezanne  Leger, Chagall  Braque  Picasso, Mirot en nog veel meer grote namen. 

In de middag gingen we nog naar het Ruhr museum. Prachtig vond ik de gebouwen die nog de sfeer toonden van hoe er vroeger steenkolen werden gedolven en verwerkt. Een bijzpondere pmgeving en ook daar hoogerop in het gebouw waren tentoonstellingsruimten ingericht met een enorme hoeveelheid kunstschatten en archeologische vondsten waarvan ik bijna geen foto's  meer maakten omdat het allemaal  over mijn grens van opname vermogen ging.

Daaraan merk ik wel dat ik de tachtig nader.😅

Hondsmoe kon ik op de terugweg lekker uitrusten. 

Vandaag maakte ik een fotoalbum met alle fotootjes die ik wel maakte.

Twee musea in Essen

Als je op deze link klikt opent het album in een nieuw venster. 



3 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk,dat je dit nog kunt en er zo van genoten hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat je dat gedaan hebt en wat heb je veel foto's gemaakt. Mag je ook tevreden over zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klinkt als een mooi dagje uit. En ja, er staat veel in zo'n museum. Je moet er eigenlijk meerdere keren heen.
    Ik heb dat een keer in Keulen gezien. Veel middeleeuwen, te mooi om op te noemen. Maar bekaf weer naar buiten.
    Ik ga nu naar de links kijken.
    PS had jij gereageerd op het WE-300 blogje? Er stond geen naam maar ik dacht meteen aan jou.

    BeantwoordenVerwijderen