donderdag 2 november 2023

Keuzevrij gewaarzijn

 Een tijdje geleden vroeg iemand mij of ik religileus was. Ik zat even met een mond vol tanden want ik wist zo snel geen duidelijk antwoord te geven.  Dat kwam omdat ik niet wist wat die persoon onder religieus verstond. Meestal wordt er zoiets bedoeld  als:  geloof je in God. en ook met zo'n vraag loop ik al gauw vast want wat of wie versta je dan onder een God.  Ik kan daar voor mijzelf zo snel geen antwoord voor bedenken.  Er bestaan zoveel beeldvormingen over wat en hoe een god zou kunnen zijn die voor mij allemaal geen hout snijden.  Ik zou dus niet weten wat ik daarop zou moeten antwoorden. 

Geloven is ook al zo'n ding waar ik niet mee uit de voeten kan. Blind iets geloven is niet mijn ding. Als ik het kan beredeneren wordt het al iets anders maar er zijn ook dingen  die  ik liever  voorlopig jhet voordeel van de twijfel  geef om er dan misschien   pas geloof aan te hechten wanneer de logica me duidelijk is of omdat ik dingen zelf aan de lijve heb ervaren. Ja zo'n ongelovige Thomas ben ik ook. 

Toch komen er ook dingen om de hoek kijken die je wel als religieus zou kunnen duiden. Zoals het respect en de eerbied die ik wil betonen aan datgene wat ik als groter dan mijzelf aanvaard. Dat wat in mij en  om mij is.    Alles wat ook in   iedereen aanwezig is. Dat wat te groot is om er woorden aan te geven omdat het ook alomvattend  is. Misschiekan je het LEVeN,   BEWUSTZIJN, wERKZAAMHEID  noemen. Het zijn meer werkwoorden dan zelfstandige naamwoorden. Drie aspecten en misschien zijn er wel meer die veel inhoudelijkheid hebben en samen het gejeel vormen dat LEVEN heet. Het leven van alles wat IS. en dat is  zonder die werkzame   aspecten niet mogelijk.  Die onderlinge verbondenheid die het geheel maakt. Het heeft  allemaal in ruimte en tijd  bestaansrecht. 

Het is natuurlijk ondoenlijk om de menselijke nieuwsgierigheid met een paar van die kreten te bevredigen. De mens wil altijd meer weten, meer doen, meer begrijpen , meer zijn. enzovoort en dan begint de invulling van die werkzame basis aspecten met een verdeling en benoening vsn allerlei concepten die passen binnen onze eigen context  de eigen cultuur en achtergronden  waardoor we meer grip krijgen op details. Alles bekeken door ons eigen perspectief.

We geven alles een naam en proberen erachter te komen hoe het zit. En altijd hebben we onze eigen bril op ook al proberen we nog zo mee te leven met dat wat buiten mijn perspectief valt. En als dat dan toch een beetje lukt lukt, vanuit een ander perspectief kijken, dan verrijkt dat maar we lopen onherroepelijk wel weer tegen nieuwe problemen aan. 

  We willen begrijpen, we willen grijpen. We willen vasthouden wat ons goed lijkt en verwerpen wat ons biet goed lijkt of ons niet past.. We willen het, wat dat ook moge zijn, ons eigen maken zodat we er grip op krijgen en lopen voortdurend tegen obstakels en weerstanden aan die niet binnen ons (be) grijpen liggen.

Krishnamurti pleitte voor keuzevrij gewaarzijn. Zijn interessante diepgaande gesprekken  met bekende wetenschappers zijn nog volop op YouTube  te vinden. Keuzevrij gewaarzijn van waaruit ik kan leven en werken. Opmerkzaam kan zijn zonder oordeel.

Op het moment dat ik me daarvan bewust zou kunnen worden en het een geïntegreerd deel van mijn leven heb leren maken dan hoef ik niet meer te verzanden in voor of tegen iets zijn of met  iemand of met mijzelf. het gevecht aan te gaan maar kan ik mijn energie gebruiken om vrij te  handelen om de mens in mijzelf ruimte te geven en als mens naast de mens te staan en te doen wat noodzakelijks is . En dat kan ook betekenen verantwoordelijkheid nemen bij onrecht zodat onrecht   herstelt zou kunnen worden  of zichtbaar gemaakt.    Dan is er sprake van heilzaam handelen. 

En intussen is het leven precies dat wat het is en moeten we ons daarmee uiteen zetten.  Door ondervinding leren wat heilzaam en wat niet eilzaam is.

Zo een  pad bewandelen heeft voor mij alles met religie te maken omdat het woord religare ook verbinden betekent. Me keuzevrij bewust maken van al wat is en me met een open gewaarzijn verbinden met het AL. 


De wandelaars




6 opmerkingen:

  1. Als ik zou reageren wordt dat veel te lang, bedankt voor dit nadenk-stukje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi beschreven. Ik merk bij mezelf nog wel oordelen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet zo vreemd he. Ik vermoed dat het altijd wel zo zal zijn. Het is al heel bijzonder dat we het opmerken al die hebbelijkheden en onhebbelijkheden 😊

      Verwijderen
  3. Krishnamurti is een van de weinigen die ik hoog waardeer. Vooral zijn opmerking: volg mij niet, maar kruip in uzelf en doe aan zelfonderzoek (vrij vertaald) vind ik prachtig, zo simpel en toch zo moeilijk uit te voeren.
    Wat mij in dit stukje opviel:
    Alinea 1 en 2: hoe had de vragensteller zijn/haar vraag dan moeten formuleren? Of is dat hoe dan ook een onmogelijke vraag?
    Alinea 3:
    Respect en eerbied tonen aan alles wat je als groter dan jezelf ervaart.
    Zou het niet eerder zo moeten zijn dat je respect en eerbied zou 'moeten' tonen aan iedereen, dus ook aan mensen die je als kleiner dan jezelf ervaart. Iedereen staat toch op een andere plek van de levensweg. De ene plek is toch niet beter dan de ander?
    Het zijn maar simpele vragen van een simpele blogger. Ik ben benieuwd naar eventuele antwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reaties Plato/ En voor deze fijne reactie kruip ik even achter een makkelijker typemedium.
      Ja Lrishnamurti. Geweldig he maar hij sprak vanuit een weten en het gerealiseerd hebben van al zijn kwaliteiten. Dat ging ook niet over een nacht ijs.

      Gelukkig zeggen mijn Boeddhistische leraren en ook de historische Boeddha Sakyamuni hetzelfde maar geven daarbij een methode aan om die kwaliteiten in mijzelf te leren oontwikkelen. Er is nog veel mogelijk heb ik ervaren. Dat heb ik wel nodig zoals bij al het leren van vaardigheden. Wetend dat het nethodes zijn en geen waarde meer hebben als je het klappen van de zeep kent.

      Was die vraag een onmogelijke vraag? Ik enk het niet maar hij was onmogelijk voor mij omdat ik weet hoe lastig het is als niet vooraf vaststaat wat er met een woord bedpeld wordt dan kan het zomaar zijn dat je volkpmen verkeerde conclusies trekt waardoor er een verkeerd beeld ontstaat bij de ander.
      Ik houd van duidelijkheid.

      En dat brengt me bij jouw laatste opmerking. Ja daar heb je helemaal gelijk in. Precies zoals jjezegt En nhartelijk bednkt voor de aanvulling.

      Ik ging misschien iets te kort door de bocht omdat ik in mijn hoofd de spirituele oefeningen en symbolische handelingen bedoelde tijdens de bijeenkomsten of in persoonlijke meditaties als een ondesteuning voor die zoektocht in het zelf. Binnen het eigen bewustzijn wordt dan een 'verbinding' gelegd met dat wat meer is dan wat ik oppervlakkig ervaar.
      Daar is natuurlijk veel meer over te communiceren maar ik laat het hier even bij.
      Nogmaals dank voor je reacties en het lezen. 🙏

      Verwijderen