dinsdag 2 juni 2020

Het is niet waar

In de bovenbalk maakte ik een pagina met gedichtjes waar ik regelmatig nieuwe op zal plaatsen. De onderstaande heb ik er vandaag in gezet.


In de avond 

Als de lage zon verdwijnt
 achter mijn horizon
twinkelen bladeren
 als goud in de wind,

lachen de geesten
 in knisperende blad
 om
het volkje
dat daaronder
beslommeringen heeft.

Ik luister in stille aandacht

----------------------------------------------------------------

Veel te vroeg

Op deze vroege morgen zien slechts
de toppen van de bomen de zon
die twijfelt.
Plotseling, schijnbaar willekeurig
spreidt ze haar stralen uit en scheidt 
het licht van  donker.
-
In de verte ruist de ochtend van de stad.
Het snorren van de krantenjongen en
de eerste trein, die veel te vroeg
de warme liefde van de nacht
verwijdert.

Nog zingt de nachtegaal.

-------------------------------------------------------------------
Het is niet waar

Ben ik de vorm die mij bepaald
of ben ik nog iets meer
Ben ik het hoofd dat denken kan
zo denk ik keer op keer

 ben ik de vrouw die lacht
om een onschuldig kind
maar ook kan ik verdrietig zijn
en vrouw die jou bemind

ben ik lief of ben ik boos
wie denk ik dat ik ben

wie ademt mij
bezielt mijn geest
wat is de levenskracht die telkens weer
het stuwend hart laat pompen
verwondert over leven
dat zich dag na dag voltrekt
aan deze kleine lichaamsplek
bewustzijn van een wonder

bewustzijn dat dit al omvat
of  is dat in mijn lijf vervat
of leeft mijn lijf in het bewustzijn

Ach, een ding is me nu wel klaar
wat ik denk te zijn

het is niet waar








2 opmerkingen: