donderdag 6 mei 2021

Het zou er nooit uit kunnen komen als het er al niet inzat.

 Zoals al mijn blogjes gaan ze over mijn eigenwijze dingen en daarmee wil ik niemand iets vertellen maar geven ze mijzelf enkel en alleen een onderbouwing voor mijn eigen denk, voel en leefwereld.

Tot nog toe ben ik niet in staat geweest duidelijk in woorden te vatten waarom ik me heb laten vaccineren. Ik weet dat er heel veel scenario's zijn waarom iemand het niet zou doen en bij die scenario's zijn er verschillende zo extreem en voor mij vreemd, die laat ik dan buiten beschouwing maar er zijn ook redelijke overwegingen en het is zeker goed daar een eigen keus in te maken. Gelukkig leven we hier in een vrij land en is vfije keus nog steeds mogelijk. Al zijn we het niet met elkaar eens we kunnen vol respect voor de ander met elkaar omgaan. En jezelf geweld aandoen echt niet heilzaam is. 

Ik zit in een groep met wie ik wekelijks een zoomsessie heb en waar we goed kunnen praten en discussiëren met elkaar over de onderwerpen van het dagelijks leven op basis van de beoefeningen en analyserende gedachten over groot liefde mededogen, met als leidraad de lamrim die  op geen enkele manier beperkingen oplegt van bovenaf maar uitgaat van een ruimtelijkheid en beschouwende visie die de ander altijd in zijn of haar waarde laat.

Dus hadden we het in die groep ook over de vaccinaties. En van dat hele gesprek is mij een ding bijgebleven dat precies verwoordde waar voor mij spiritualiteit in het dagelijks leven over gaat.

Nadat iemand verscheidene overwegingen had aangedragen waarom ze niet gevaccineerd wilde worden, was de respons van een ander. er een die me zeer raakte. En nu maak ik van die korte zin meteen mijn eigen bewoordingen..

Ik zie op dit oment geen enkele andere mogelijkheid om het virus mondiaal te bestrijden. Vaccinatie is op dit moment het enige en dan gaat het niet meer over mijzelf en de consequenties voor mijn persoonlijke toekomst . Ik wil dan niet mijzelf in het middelpunt stellen maar het gaat over de hele  lijdende mensheid. Dan ben ik niet zo belangrijk met mijn ideeën en persoonlijke overwegingen en misschien wel angsten voor de gevolgen. Op dit moment is er geen enkele andere oplossing om het virus eronder te krijgen.  Meteen ben ik dan toch heel belangrijk in verband met de beslissing die ik neem om er voor iedereen te kunnen zijn. Niet alleen voor mijzelf. Daarom laat ik me vaccineren.


Leven is in relatie staan. zonder relatie, zonder de ander in welke vorm dan ook is er geen leven. Weet ik niet wie ik ben want dan kan ik me niet meer spiegelen. Ook al ben ik nog zo eenzaam er is altijd relatie. Het kan ook de eenzaamheid zijn waaraan ik me kan spiegelen en mee in relatie sta. 

Groot liefde mededogen van waaruit ik wil leven, gaat een stap verder dan elkaar aardig vinden. Het gaat zelfs meerdere stappen verder en zet de hele wereld in  een ander perspectief. Leven vanuit dat andere perspectief en mezelf niet in het middelpunt stellen, natuurlijk kan ik daar niet doorlopend- en misschien maar heel zelden aan voldoen maar wat ik wel kan doen zal ik doen. Omdat het als vanzelfsprekend voelt en naar boven borrelt.  Want we hebben het allemaal in ons zitten, anders zou het er niet uit kunnen komen.




 


 

11 opmerkingen:

  1. Het bericht begrijp ik niet... maar je werk is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ai, heb het nog eens gelezen...dus jij meent anderen te kunnen dwingen zich te laten vaccineren?? Besef je niet dat er andere mogelijkheden zijn...? D meer natuurlijke en spirituele? Eigenlijk een vreselijk bericht...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan heb je het toch niet goed begrepen Walter. Helaas. Misschien moet je de eerste 2 alinea s nog eens lezen. Ik ga uit van ieders vrije wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net nog een respectvol gesprek gehad met een vriend. Met de gezamenlijke conclusie,dat wel/niet vaccineren-argumenten op een weegschaal liggen. Die voor iedereen op eigen wijze uitslaat.Om vervolgens samen koffie te drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik het goed begrijp, weeg jij jouw eigen mogelijke nadelen van vaccineren, tegen het wereldwijde lijden dat corona veroorzaakt. Dan wil je onderdeel zijn van de collectieve oplossing, ook als dat voor jou een risico kan geven.
    Dat vind ik een altruïstisch en moedig besluit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was precies ook .jij overweging om me te laten vaccineren, ondanks de mogelijke negatieve gevolgen voor mezelf (die overigens tot nog toe erg meevielen)
    ).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Is het voor het eerst dat ik het totaal niet met je eens ben! Gelukkig ga je uit van ieders vrije wil, maar ....ik groet je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat je het niet meet me eens bent, wist ik al veel langer Walter omdat je daarover in je blogjes schreef. Het is je goed recht. Ik ben blij dat ik daar niet boos over hoef te worden.
      Het is ook mijn goed recht om op mijn eigen blog over mijn eigen dingen te schrijven. En wat ik ook schrijf niemand hoeft het ermee eens te zijn. Iedereen heeft een eigen waarheid. Heb een mooie zonnige zondag.

      Verwijderen
  8. Voor mij zeg je: Alleen samen krijgen we de pandemie onder controle. Ik ben dat met je eens en heb mijn eerste injectie te pakken, zonder ook maar 1 bijverschijnsel. Ieder moet zijn of haar keuze maken en gelukkig kan dat in ons land. Maar daar gaat het ook vaak mis als het gaat om elkaar in die keuze te respecteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kom nog even op mijn laatste zin terug, ik wist niet dat ik zo dicht op de waarheid zat.
    Had commentaar elders nog niet gelezen. Knap dat je niet boos werd, ik werd het wel. Dit heb jij zeker niet verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen