zaterdag 10 april 2021

Aan hun daden zul je ze kennen.

So, you may be gifted and have intelligence, but if you don’t have diligence, then that is it. If you do have diligence or you are obligated to do it, then you can do it. Believe me.


Gelek Rimpoche



We hebben het in onze cursussen over allerlei kwaiteiten die ontwikkeld kunnen worden. Kwaliteiten. Ik vind dat een mooi gegeven want ook intelligentie gaat als kwaliteit er niet om wat je geleerd hebt met je hersenfunctie maar de manier waarop je met het leven om kunt gaan. Hoe je in kunt leren spelen op allerlei omstandigheden. Het is een onderdeel van spirituele ontwikkeling. En aan de basis ligt altijd Wijsheid (die nog lang niet ontwikkeld is)  die gaat over de onderlinge afhankelijkheid van alle dingen en in het Mahayana Boeddhisme over groot liefde mededogen. Waarbij niets en niemand wordt uitgesloten. 

Het is voor mij ook wel begrijpelijk dat bij een zoveel onvattend onderwerp als onderlinge afhankelijkheid en groot liefde mededogen het niet zo eenvoudig is inzicht te krijgen waardoor wijsheid ontwikkeld kan worden dat daarop is gebaseerd. 

Daarom wordt dat hele proces in stukjes opgedeeld zodat ik stap voor stap die ontwikkeling door kan maken en het is me gebleken dat daar geen eind aan komt. Mooier nog, het wordt steeds boeiender naarmate je meer kleine stapjes kunt maken en ondervindt dat het functioneert. 

Zelf heb ik het dan altijd over kwartjes die vallen. Van die momenten dat je plotseling begrijpt en doorziet. Soms heel veel, soms een klein stukje maar dat zijn dan altijd weer verhelderende momenten die me de moed en enthousiasme geven te weten dat ik graag door wil gaan op dat pad van ontdekking in mijn menselijk bestaan. Mijn 'zelf' onderzoekend waar geen einde aan komt. Zo groots als het universum.

Ook spirituele ontwikkeling komt niet zomaar aangewaaid. Het is een weg van oefening. Niet alleen voor de dingen die we in ons gewone leven herkennen. Alles wat we ons eigen willen maken, daar heb je iemand bij nodig die het al kent en die het je kan leren. Dat is met alles zo. Ook spiritueel en in liefde mededogen die gebaseerd is op die specifieke wijsheid van onderlinge afhankelijkheid. Het is een voortdurend onderzoek. Want dat gaat heel 'diep of hoog' zo je wilt en er is geen eind aan. Leren kijken naar jezelf en anderen vanuit een onzelfzuchtig perspectief. Zonder jezelf weg te cijferen zoals je hier en nu aanwezig bent en er toch zijn voor de ander. Of dat nu fysiek is of in de geest. Het gaat erom niets en niemand af te wijzen, minderwaardig te vinden of anders te benaderen dan als een vriend. Wat er ook gebeurd. En toch je eigen grenzen stellen. 

Ik zag een documentaire over Lama Govinda in Tibet die 20 jaar in retraite was geweest. Hier in het westen zouden we dat maar een luie bedoening vinden maar in de Tibettaanse spirituele context is dat hard werken. Hij zij 'als je hard werkt dan kom je er wel'.

In spirituele zin is meditatie in verschillende vormen  en de discipline om jezelf op dat pad te ontwikkelen hard werken. En het mooie is dan dat hetgeen van binnen ontwikkeld wordt en waar je  doordrongen van raakt,  vanzelf naar buiten komt in het dagelijks leven. Daar kan het dan waargemaakt worden. 

Volgens mij staat er ook een tekst in de bijbel die zegt. 

Aan hun daden zul je hen kennen'. 

Mooi is dat. 






2 opmerkingen:

  1. En daarom reageer ik om te laten zien dat ik nog leef.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms als er een "kwartje valt"kan het net zijn,of je het diep van binnen al lang weet. Maar het nu pas bewust bent.

    BeantwoordenVerwijderen