zondag 20 juni 2021

Voor de duidelijkheid

 Uit de overzichtsmeditatie van de stdia van het pad

Tsongkhapa

De basis voor alle vervolmaking en grondslag voor het hele pad is het volgen van een goede leraar. 
Moge ik dit helder inzien en hem volgen met hart en ziel. 
Een rijk begiftigd menselijk bestaan, zeer zeldzaam en met enorme mogelijkheden, heb ik deze ene keer verworven. 
Moge ik me dit onophoudelijk bewust zijn opdat ik er dag en nacht het wezen uit puur.

 

Wat is het toch verdomd moeilijk om te schrijven zonder dat het voor meer en andere uitleg vatbaar is dan waar ik het  voor bedoeld heb.. Dat kom ik al jaar en dag tegen in alle blogjes die ik ooit schreef. Ik heb daar veel van geleerd maar kennelijk is het me niet en misschien zal het me ook wel nooit lukken duidelijkheid te geven. Zoveel mensen zoveel zinnen en alles wat op schrift staat zal voor iedereen weer anders binnenkomen en naar eigen inzichten vertaald worden. Dat opent mij ook wel weer de ogen voor allerlei traditilonele onderbouwingen die ik in de wijsheden uit de oudheid en in het bijzonder het Boeddhisme,  tegenkom zodat er over de traditie geen ernstige misverstanden hoeven te bestaan.

In de traditie is het van het grootste belang een goede leraar te hebben. Dat wil zeggen een leraar die in de mondelinge overleveringslijn staat en die de wijsheden en leringen weer van zijn leraar heeft doorgekregen. Er is een grote veelheid  leringen en  uiteindelijk staan alle verschillende items van de lessen met elkaar in verband. .Dan kan er door de mondelinge lessen, de beoefeningen en de gesprekken tussen leerling en leraar duidelijkheid ontstaan of de leerling werkelijk begrepen heeft wat de essentie van de leer is en dan kan hij/zij dat in de praktijk brengen, de zogenaamde dharma beoefening, het dagelijks leven, zodat het eigen dagelijks leven  in het teken komt te staan van wijsheid en groot liefde-mededogen hetgeen onderwezen wordt. De leraar is onontbeerlijk ook om te voorkomen dat er misvattingen ontstaan, misverstanden die zelfs tot desastreuse gevolgen kunnen leiden. Want een verkeerd begrip van de eeuwenoude leer is niet ondenkbaar.

Ook in het degelijks leven is het voor mij heel logisch dat als ik echt iets wil leren ik het uit moet diepen en er een goede onderbouwing van wil hebben. Dat is in allerlei specialisatie zo, in kunsten en op de werkvloer en alle  werkzaamheden waarover en waarvan ik meer wil weten.  Dingen  die ik ook zelf wil leren en verwerkelijken of die waarnee ik me op zijn minst een beetje vertrouwd wil maken. Maar ik kan onmogelijk alle dingen tegelijk tot een bevredigingend  einde brengen of bestuderen. Dat zou maar al te gemakkelijk tot chaos leiden en daar schiet ik niets mee op. Daarom vind ik het handig een goede keus te maken.  Je kunt veel zelf uitvogelen maar de diepgang kan iemand die het vak of de stof zelf beheerst je pas bijbrengen en in de sport bijvoorbeeld is dat een coach die voor het te bereiken doel de  verantwoording krijgt toebedeeld. De spelers worden dan geactiveerd tot top prestaties. Zo is dat ook in spiritualiteit niet anders, waar ik een diepgang in wil leren ervaren daar is een leraar onontbeerlijk.  Daar ontkom ik niet aan. En dan wil ik een leraar die niet in chaos verkeert.

 Daarom wil ik me in dit blogje tot de tradities bepalen. Het Tibettaans Boeddhisme is daarbij mijn uitgangspunten ik hoop dat duidelijk te kunnen verwoorden.

Daarbij ben ik ook erg geïnteresseerd in de traditie van de Christelijke mystiek alhoewel beiden niet met elkaar vermengd of op een hoop kunnen worden gegooid want dan zou er ook weer chaos ontstaan. Beiden hebben hun eigen uitgagspunten en een eigen pad om te gaan en dat is goed. Appels en peren zijn lekker maar niet hetzelfde. Ieder mens heeft iets anders nodig om verder mee te kunnen werken.  Ik ben me bewust dat ik ondanks jarenlange verdieping in de beide stromingen er nog niets vanaf weet. Het is een kwestie van een levensweg. En om dat tekort aan know how in te dekken noemde ik dit blogje Elly's eigen wijze omdat ik uitgaande van het Tibetaans Boeddhisme toch af en toe ook graag iets schrijf over de Christelijke Mystieke traditie. . Maar wel is alles wat ik schrijf op de traditie gebaseerd en nergens anders op in de hoop niet verkeerd begrepen te worden. 




.

3 opmerkingen:

  1. Heel duidelijk vind ik dit. Ik begrijp hoe jij erin zit.
    Ik ben zelf heel anders, ik ben van het 'wiel zelf willen uitvinden'. Dus ik haal overal uit waar ik wat mee kan en de rest leg ik (voorlopig) naast me neer. Dus ik zal tot die groep mensen behoren, die anders met jouw blogjes omgaat dan jij bedoelt. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor Jydy jij mag omgaan met mijn blogje zoals jij wilt en dat mag iederee. Ik wilde alleen duidelijk maken uit welke bronnen ik put.

      Verwijderen
  2. Mooie overpeinzingen Elly. Je hebt hier een prachtig platform om je eigen ontwikkeling bij te houden en tegelijk een leraar voor een ander te zijn.
    Zo gaat het vaak; hoe meer je van een onderwerp weet, hoe meer je beseft wat je allemaal nog niét weet.
    Dit is wat ik eens schreef over Chaos en de grote Leegte. https://anitasdagboek.blogspot.com/2019/04/chaos-en-de-grote-leegte.html
    En wat ik net nog tegenkwam is ook heel boeiend: http://nonduaaldenken.nl/non-duaal-denken-algemeen/lang-leve-caos/

    BeantwoordenVerwijderen