vrijdag 18 juni 2021

Wat is verlichting?

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste eigenwijze blogje schreef.

Misschien had ik wel niet zoveel te melden alhoewel er af en toe wel het een en ander voorbij vloog. Er zit gelukkig geen enkele verplichting aan mijn blog uitspattingen dus schrijf ik weer als ik daar interesse in heb. en dat kwam nu weer even boven drijven.
Ik las namelijk een artikel over verlichting en dat vond ik erg mooi. Het haalt alle mystificaties die daarover de ronden doen weg en maakt het heel menselijk met beide voeten op de grond. Ik hoef daar verder niets aan toe of af te doen. Als je het wilt lezen kun je het vinden onder de link die ik hieronder plaats. 

In eerste instantie leest het alsof verlichting heel makkelijk is en dat is het misschien ook wel, totdat ik verder las en de inhoudelijkheid op mezelf projecteerde en tot de conclusie kwam dat er nog heel wat te verwerkelijken valt. En dat is niet anders dan dat waar ik in de meer dan twintig jaar op het boeddhistische pad mee bezig ben en heb ondervonden. Het is een doorgaande oefening in aandachtig kijken.  Dan beb ik toch wel blij dat ik daar in de Lam rim alle handvatten vind die ik nodig heb om te kijken en te reflekteren.

Nou ja, lees zelf maar.


https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/78694-78694/








1 opmerking: