zondag 10 oktober 2021

Principes

 Ïk houd me vast aan mijn principes", zei ze tegen me.


Het zette me aan het denken. Heb ik eigenlijk wel principes en zou ik die moeten hebben?

Mijn vader had het daar ook vaak over. Je eigen principes, jezelf waar je trouw aan moest blijven. Wat moet ik daar nou weer bij bedenken. Een paar jaar geleden dacht ik nog heel anders dan vandaag. Zou dat dan niet mogen. Niets veranderlijker dan een mens is een kreet die mij beter past.  Ook principes die uit leerstellingen van een bepaald geloof voortkomen kunnen heel benauwend werken.. Een geloof waar je je mee vereenzelvigde op een bepaald moment in je leven waar je uitgroeide en daardoor stevig in soms veel te kleine schoenen kwam te staan.

Voor mij heeft het allemaal een smaak van vast zitten. Niet in beweging zijn. Het denken vastpinnen op ideeën over van alles en nog wat en die uit een misplaatst gevoel voor  veiligheid onveranderlijk blijven volgen. Een mening hebben en daar stevig in blijven hangen zonder de mogelijkheid er eens op een andere manier naar te durven kijken.

Nou is het woord principe voor meerdere uitleg vatbaar maar wat mij het meest raakte was:

 regel waar je je in ieder geval aan wilt houden. Synoniemen: beginsel stelregel.  En dat is de regel waar ik tegenaan loop in mijn gevoel van er mogen zijn zoals ik ben. Ieder moment de mogelijkheid hebben er anders over te denken als ik een goede onderbouwing heb gevonden. Principes zijn voor mij een gevoel van vrijheidsbeperking. 

Als het gaat om regels die er zijn om iets of iemand te beschermen, ja dan kan ik me daar in vinden en zijn die principes  of regels heel heilzaam maar de meeste principes die ik rondom me heen hoor zijn gebaseerd op egocentrisme en kortzichtigheid. Er zijn zelfs regels die uit angst zijn geboren onder het mom van trouw aan 'mijzelf' (wat en wie je dan ook mag zijn op dat moment, want er is altijd de mogelijkheid tot verandering) en dat wordt dan als iets ethisch gedeponeerd. 

Voor mij een reden om alle dingen die er op die manier op me af komen en ook voor zover het mijzelf en mijn eigen ideeën betreft, eens even rigoureus onder de loipe te nemen en mezelf te bevragen.

Nee voor mij is het meestal kretologie waar niet verder over nagedacht wil worden om wat voor reden dan ook.  En vaak denkt men dan ook nog dat een ander dezelfde principes maar aan zou moeten hangen. Nee zo werkt het voor mij niet. 

Ik wil zoveel mogelijk open staan voor alles wat er is zolang een ander er geen nadeel van ondervindt mag het er zijn en zeker als een ander er ook van kan profiteren mag het er zijn maar als een ander ermee benadeeld wordt dan kan  zo'n principe niet gerechtvaardigd worden. 

vrijheid blijheid 

Bekijk het eens van de andere kant.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten