vrijdag 23 juni 2023

Onzekerheid en angst

  Plotseling komt het heel dicht bij. Ik zit te mediteren en voel de nabnijheid van alles wat me kan overkomen bij het ouuder worden, Dingen waar ik over mediteer en ook over nadenk omdat ik er op een realistische manier mee om wil leren gaan enik ervaar op dit moment waardoor het komt dat ik nu weer meer last van mijn darmen heb want het valt samen met wat ik in een moment voel en ervaar. Die indringende ervaring rolt in een moment over me heen en ik ben banger dan ik ooit had kunnen bedenken.


  Ik denk namelijk dat ik het allemaal een beetje begrepen heb en me voor kan stellen hoe het is om met ouderdom en dood om te gaan. En ik ervaar dat ik op dit moment door erover na te denken en op te mediteren daar goed mee om kan gaan in  het dagelijks leven met alle ups en downs.  

En dan plotseling dat gevoel vanuit mijn buik dat het hele leven over lijkt te nemen. Ik weet helemaal niets en dat is waar de angst zit, Als ik er werkelijk voor kom te staan, zal dat heel anders zijn dan alles wat ik kan bedenken en denk  te weten. Alles wat ik bedacht heb en waarop ik  dacht  me ingeleefd te hebben zodat ik ermee om zou kunnen gaan als het ooit zover zou komen- ook alweer zo n vorm van stiekum zekerheid inbouwen waar geen enkele zekerheid is- het is alleen maar bedacht in die grijze brei. 


Niet die meditaties en overdenkingen geven me buikpijn maar de werkelijkheid die ik nog niet bewust ervaren heb en dan plotseling in een moment binnen komt en dan popt de twijfel en angst op die bij die onwetendjheid en onzekerheid hoort die ik denk te kunnen leren  kennen door meditatie. Nee dat soort leren kennen bestaat dus niet. Het kan hooguit op het moment even naar boven komen maar uiteindelijk moet ik het in de werkelijkheid van de tijd leren kennen en ervaren. In die werkelijkheid van de realiteit kan het ervaren worden.

 Doordat het nu onverwacht even boven komt en de angst te proeven ist dan is er  werkelijk een moment van eenervaring  dat is wat ik voel, dat is de pijn in mijn buik op dat moment. Die ervaring is iets dat niets met het bedenken te maken heeft.


Het is goed me de onzekerheid van het afhankelijk bestaan te realiseren voor zover ik daar iets van begrijp of het kan overzien en dan toevlucht nemen. Er laten zijn wat er is. . Alle mogelijkheden die in mijzelf in onderlinge afhankelijhkgheid aanwezig zijn gebruiken. Of ik dat ook zal kunnen gebruiken als het er werkelijk op aan komt? Hopelijk helpen me dan het oproepen van de bewust aangeleerde heilzame gewoontepatronen van het toevlucht nemen, de overgave, het loslaten die rust en ruimte kunnen geven en de lessen die ik me zoveel mogelijk eigen heb gemaakt Maar zeker ben je daar nooit van. Niets is zeker. 


Het is bekend dat Mystici in de laatste fases van hun leven soms  gingen twijfelen. Heel even voelde ik wat dat aan onzekerheid en angst oproept. Nu zit ik weer in het denken want ervaringsmomenten zijn niet te beschrijven op hetzelfde moment, En daarna is het te verwoorden maar dan is dat gevoel  alweer heel iets anders en bedenkbaarder.  


Ik had wel bedacht dat ik  in een deuk zou kunnen schieten bij de onzekerheden van het leven. Ook al had ik het vaak bedacht, het denken is echt een andere ebeweging dan het ervaren.In de eraring zit de werkelijke pijn. De werkelijhkheidvnan het ongrijpbare en de onzekerheid van het totale leven. Het te aanvaarden en dan in rust en in het midden te kunnen blijven dat kun je alleen maar oefenen en hopelijk popt er dan een goed te gebruiken  gewoonte op als het noodzakelijk is tijdens de ervaring van de onwetendheid en dood. Goed om te beoefenen,  te  bedenken en op te mediteren maar als het in de werkelijkheid ervaren wordt en het diepste  voelen  wordt aangeraakt dan .... ?


We zullen het allemaal ooit ervaren. 




6 opmerkingen:

  1. Die zin, ik ben banger dan ik het ooit heb kunnen bedenken ... die hakt er in. Echtgenoot en ik hebben in ons hele leven veel gezien, meegemaakt en aan den lijve ondervonden. We hebben afspraken gemaakt voor als dit, als dat, en dat weet je dus nooit, wanneer is wat als en onder welke omstandigheid en denk ik en handel ik of mijn partner dan nog zoals afgesproken in betere tijden. Er zijn omstandigheden te bedenken dat het allemaal in harmonie verloopt ook die hebben we ervaren, maar evengoed zijn er andere omstandigheden te bedenken en ook die kennen we en ik hoop ze nooit meer mee te maken. Kortom je weet het niet. Jij zegt het ook niets is zeker. Misschien een reactie waar je niet op zit te wachten, maar het borrelde op n.a.v. jouw schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie uit het hart. Zo fijn om te horen dat mensen lezen en meedenken en hun eigen weg bevragen. Het gaat niet om pasklare antwoorden want die zijn er niet

      Verwijderen
  2. De reactie van Ferrara had de mijne kunnen zijn. Zelf heb ik ontdekt,dat als ik flink misselijk ben,er tegelijk zwarte gedachten zijn. Ooit wilde ik zelfs dood. Nu ik weet van serotonine en andere hormonen,die aangemaakt worden in de darm,snap ik dat wel. Heb jij daar ooit last van met al je darmproblemen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tot nog toe heb ik dat niet of nauwelijks gehad in rrnstige mate. Wel denk ik in zulke perioden meer na over sterven. Maar ik weet nooit wat er eerder is. De kip of het ei. En ik gebruik zulke overdenkingen ook wel in mijn meditaties H. Ik Ervaar ze niet sls iets dat ik niet wil en heb erook baat bij rn door het gebuik ervan erbaar ik ook een beter leven. Ik wil graag zoveel mogelijk van het leven bewust ervaren en niets verdoezelen. Dat verhaal van de kip en het ei is voor mij altijd een groot vraagteken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik houd me maar een beetje vast aan het vertrouwen dat iedereen krijgt wat hij/zij nodig heeft. Het waarom wordt er niet bij gezegd natuurlijk. Toen ik mijn hartritmestoornissen kreeg hoorde ik dat het zo maar vanwege een kou op het hart kon komen. Met andere woorden, al ben je nog zo voorzichtig, iets kan je altijd overkomen. En dan lig je in bed, in mijn geval met een operatie achter de rug en een ICD in het lijf en je beseft eens te meer hoe breekbaar de mens is en hoe weinig je kunt doen aan je lot. Na de operatie leef ik NOG meer in het besef dat ik dingen moet aanpakken, moet leren, moet ervaren en... meer moet doen aan zelfonderzoek. Dat doe ik.
    En als het over is, dan is het over. Dan hoop ik te kunnen zeggen dat ik er alles aan gedaan heb om mezelf te verbeteren en een zo goed mogelijk mens te zijn. Ik zeg niet dat ik het ben, alleen dat ik mijn best ervoor doe.
    Ik geloof dat dit zo ongeveer het maximale is wat een mens met zijn leven kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat jij schrijft is waar voor mij het hele leven over gaat. Leren inzien dat we in de basis goed mensen zijn en dan zogoed mogeloijk het onderste uit de kan halen. Daar is veel zelfreflksie voor nodig en dat wordt steeds interessanter en geeft mij steeds meer levensvreugde. Dank voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen