zaterdag 8 juli 2023

Me vastklampen en vrijheid

Het is niet eenvoudig in de grote ruimte te staan van het niet weten en geen enkele houvast te hebben.  Dat wil toch niemand. Twijfelen dat geeft ontust. Niet weten of het wel goed komt. Gewoon helemaal niets weten. Niet eens weten of er een volgend moment zal zijn of dat het volgend jaar allemaal nog wel mogelijk is.  Helemaal niets is zeker. Er kan van alles gebeuren. Je Ik kan allerlei doemscenario's bedenken en ook evenzovele goede vooruitzichten maar het enige wat ik wil is zekerheid. Ik wil nu weten of het goed zal komen. En dat weet ik echt niet.  Volkomen in de ruimte van het niet weten staan en ook weten dat er werkelijk van alles kan gebeuren zonder dat ik er ook maar enige grip op heb. Wil ik me daar wel mee bezig houden?

Meestal beperk ik me tot  momenten en dan is het te overzien want ik denk dat ik weet dat ik straks de deur uitga om iets leuks te doen. En ik denk dat ik weet dat ik in oktober weer ga stemmen en dat ik al wel een beetje  een idee heb waarop ik ga stemmen. Ik hoop zo dat...  Wat zou er nu verder allemaal gaan gebeuren in de politiek. Ook wel heel intessant wat er allemaal gebeurd  al ben ik er niet zo blij mee.  Ik ben zo geintersserd en wil weten hoe het verder zal gaan. En in september ga ik weer schilderen bij de KWA en mijn schoonmoeder van 93 wordt deze maand 94. Ja ik denk dat ik het allemaal wel weet en goed ben geïnformeerd. Ik ga ervoor,  ga zorgen dat het voor zover het mij aangaat wel goed komt. 
Dat zorgen voor en leven met alles wat er is dat blijft heus wel doorgaan. Maar in wezen weet ik dat toch echt niet. 

Het is doodeng me volkomen bewust te worden van al die onzekerheden.  Het is veel fijner me vast te houden aan het denken dat ik het wel weet en het kan leren begrijpen.  Ik wil ook niet wachten op uitslagen van onderzoeken. Ik wil weten wat er is.  Het  is al zo spannend en van afwachten, daar kan ik de zenuwen van krijgen. Dan word ik  geconfronteerd met mijn eigen onzekerheden en dat wil ik niet. Als ik weet wat ik heb wordt het hopelijk iets behapbaarder. Dan krijg ik  medicatie in hapklare brokken voorgeschoteld en ga ik ervan uit dat het wel weer goed zal komen.  Of niet natuurlijk. OEI Daar heb je het alweer. De zenuwen gieren door mijn keel.

Nee ik heb helukkig niets hoor maar zo werkt het toch? We willen houvast. We willen weten.  Is het mogelijk om volkomen niet te weten en daarmee te levn. Ja we zullen wel moeten want anders dan dat is het niet.  Maar voor mijn gemak houd ik me oaan alle zrlfgemaakte ideeën  vast. Ja, maar om ook in onzekerheden rust  te vinden? Zou ik dat kunnen? 

Ik denk en merk steeds meer dat het een oefening is. Iedere keer me bewust worden en zien waar ik me allemaal  aan vastklamp alsof het een zekerheid is en gewoon me niet bewust ben van dat het dat NIET is. . 
Waarom zou ik dat willen oefenen en daardoor iedere keer die confrontatie tegen komen van mijn  twijfel en angst?
Omdat ik heb gemerkt dat hoe meer ik in de ruimte van niet weten kom te staan hoe groter mijn mogelijkheden worden om ermee om te gaan. 
Vaak heb je daar wel een goede begeleiding bij nodig want het is niet niets om je er te sterk in te verdiepen. Confrontaties met je eigen geest kunnen helend en openend werken maar ook tot depressie leiden als er niemand is om op terug te vallen en je goed te begeleiden. 

Ik denk vaak aan sporters die trainen aan hun vaardigheden en spieren om bepaalde prastaties te kunnen leveten.  Dat wordt meestal ook goed begeleid.  Het kost veel inspanning maar ze doen dat graag omdat ze er plezier in hebben en  ze krijgen  er op den duur  steeds meer plezier in. 

Het is niet zoveel anders dan de training van de geest van het bewustworden. Om in goede conditie te verkeren moet die ook 'getraind' worden  De prestatie die je levert kun  je het verkrijgen van rust en ruimte noemen. Inzicht krijgen in hoe onzekerheden functioneren in jezelf en hoe je ermee om kunt leren gaan. Een weg vol uitdagingen en nieuwsgierigheid naar hoe ikin elkaar steek en dan altijd weer nieuwe dingen op kijn pad tegenkom. 

Ik denk ook dat religie daarover gaat. Me herverbninden met de volkomen onwetendheid die allomvattend is en gelijktijdig alles wat er is omvat. Dat is de weg naar volkomen open staan en zelf keuzes kunnen maken in de dingen die zich aan de oppervlakten voordoen. Wat ik van dat wat zich aan de oppervlakte afspeelt wel en niet toelaat in mijzelf op basis van die enorme ruimte van niet weten. Religie is me herverbinden met alles wat er is en met dat wat zich in elk moment voordoet zonder me ergens aan vast te grijpen.   Het kan namelijk zo weer verdwijnen want alles verandert en vergaat. 

Me bewust worden van alles waar ik me aan vastklamp is de eerste stap naar volkomen vrijheid. 



9 opmerkingen:

  1. In 1984 belde mijn moeder op Ze zouden bij ons langskomen. "Tot morgen"waren haar laatste woorden. Er kwam voor hen geen morgen meer.Dat heeft me geleerd,dat er geen zekerheden zijn. Alleen dingen,die ik graag wil doen. Maar het leven beslist,of dat zal gebeuren. Daar heb ik mee leren leven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja vastklampen hmmm wel een logische reactie ja in deze verschrikkelijke wereld werkelijkheid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Graag zou ik uitgebreid op je blog willen reageren... Het is wederom zeer werkelijk! De laatste tijd oefen ik om constant in het NU te zijn en tegenwoordig lukt mij dit steeds beter. Verwachtingen en onzekerheden kan ik ook beter los laten. Zojuist bleek mijn laptop het niet meer goed te doen... Heb het gelaten voor wat het was, maar dat ging niet vanzelf, later ineens wel! Toen ik hem weer aanzette deed hij het weer..Toeval natuurlijk, maar het loslaten gaf mij wel veel rust. En dat lukt mij dus veel vaker en wat niet veranderd kan worden laat ik voor wat het is.. Heb namelijk geen toekomst meer, maar alleen het NU.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ai!I, vergeet je nog te bedanken voor dit soort zeer waardevolle blogjes, eigenlijk echte schrijfsels. ;-)

      Verwijderen
    2. Dank je wel Walter. Fijn dat je er net als ik iets aan hebt. Vaak weten we het wel maar het heeft steeds weer 'opfrissers' nodig he. Gewoontepatronen om me vast te klampen aan willekeurig wat dan ook zijn diepe karresporen en niet zomaar verdwenen.

      Verwijderen
  4. Zekerheden bestaan niet. Als je dat weet hoef je er ook niet naar te zoeken. Dan blijft acceptatie open. Wie niet kan accepteren heeft een moeilijk leven. De Dalai Lama zei het al: als je iets kunt veranderen, verander het dan. Kun je dat niet, laat het dan los. Klinkt toch simpel he? Maar kennelijk is dat dus niet voor iedereen zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee plato en hoe meer beperkingen het lijf krijgt hoe moeilijker het wordt. Probeer in een volkomen afhankelijke situate de vrijheid van de geest maar eens te behouden. Dat iets anders dan gaan en staan waar je wilt

    BeantwoordenVerwijderen