vrijdag 7 juli 2023

Roggelelie

Al meerdere jaren staat er een lely in het korenveld van de Heemtuin. Het is een rogge lelie. Het lijkt niet zo bijzonder maar dat is het wel. Ik heb nog niet gezien of hij er dit jaar weer staat

Onderstaande info van

https://hetreestdal.nl/?p=8556

 Het is een bolgewas, de bollen zitten  diep in de grond, zo´n 15 centimeter. Te diep ploegen, of het inzaaien van een ander gewas en het is gebeurd met de roggelelie. In de jaren ´90 ging men er van uit dat de plant in Nederland niet of nauwelijks meer voor kwam. Dat was in het begin van de vorige eeuw wel anders. Je kunt je het nauwelijks voorstellen, maar in Drenthe bijvoorbeeld werd de lelie gezien als een lastig onkruid. Soms kleurden akkers oranje van de roggelelies.

4 opmerkingen:

  1. Ik zag hem al voorbijkomen op fb. Had er nog nooit van gehoord, maar wat een prachtige bloem! Maar ja, we verbouwen nauwelijks meer rogge, volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Judy een paar jaar geleden zag ik in het hoge noorden nog wat graanvelden maar in het midden Van het land zie ik dat alleen nog in de Heemtuin.

      Verwijderen
  2. Misschien zouden we meer rogge kunnen eten?Met prachtige lelies als gevolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie lelie. Ik heb ook zo'n lelie van die kleur. Maar het zal dan wel niet dezelfde zijn.

    BeantwoordenVerwijderen