zaterdag 14 oktober 2023

Beloof me

 Beloof Me


Beloof me,

beloof me vandaag,

beloof me nu,

terwijl de zon boven ons hoofd staat

precies op het hoogste punt,

beloof me:

Zelfs als zij

je met een berg haat en geweld neerslaan,

zelfs als zij op jou stappen en je verpletteren

als een worm,

zelfs als zij je uiteenrijten en je ingewanden blootleggen,

herinner, broeder en zuster,

herinner:

de mens is niet onze vijand.

Het enige wat jou waardig is, is mededogen:

onwankelbaar, onbegrensd en onvoorwaardelijk.

Haat zal nooit op jouw gezicht

het beest in de mens laten zien.

Op een dag, als je dit beest alleen onder ogen ziet,

met ongeschonden moed en vriendelijke ogen,

zal onbezorgd (zelfs als niemand ze ziet),

uit je glimlach

een bloem bloeien.

En die van je houden zullen je aanschouwen

door tienduizend woorden van geboorte en dood heen.

Weer alleen,

zal ik met gebogen hoofd verder gaan.

Wetend, dat liefde eeuwig is geworden.

Op de lange, ruwe weg,

zullen zon en maan

blijven schijnen.


Thich Nhat Hahn



6 opmerkingen:

  1. Ooit las ik eens,dat Tich Nhat Hanh in de gevangenis het meest vreesde,dat jij ooit zijn bewakers zou gaan haten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je aanvulling Izerina. Ja klopt dat las ik ook. Hij maakte heel wat mee.

      Verwijderen
  2. Dankjewel voor de troostende woorden.Zo kan ik mijn machteloosheid stilzwijgend omzetten en de wereld wat mooier kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor je reactie Anneke. Zo voel ik het met je mee

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zon en maan zullen blijven schijnen, helemaal waar. Toch krijg ik sommige beelden niet meer van mijn netvlies. Die vrouw die uit het busje werd gesleurd, de vrouw die werd afgevoerd op een brommer. Tijdens het journaal kijk ik weg, te heftig en dan voel ik me bijna schuldig dat ik het vreselijke leed van al die onschuldige mensen niet wil/kan zien. Moeten vluchten, niet weten in welke richting, buurlanden die de grenzen dicht houden. Ik kan op dit moment niet in een betere wereld geloven. Ik doe maar mijn best op mijn eigen vierkante meters.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We kunnen alleen maar doen wat we kunnen he. En dat is goed

    BeantwoordenVerwijderen