zondag 30 juni 2024

010 identificeren van het bewustzijn.

 En nu maar weer afwachten wat er gaat gebeuren. De foto's  staan op  funda en vanmorgen dacht ik dat ik me maar eens even met iets anders bezig wilde houden.  Een overdenking over het bewustzijn waar ik een tijdje geleden mee was begonnen en genummerd had om het op een rijtje te kunnen krijgen. 



De instructie die we nodig hebben om ons lichaam, onze spraak en onze geest te identificeren, is een bijzonder belangrijke instructie voor onze tijd. De reden is dat veel mensen tegenwoordig denken dat onze geest ons brein is, of dat de hersenen en de geest hetzelfde zijn. Het brein is iets dat gedachten kan veroorzaken, maar als we het onderzoeken, zien we dat het brein alleen maar materie is en de geest bewustzijn. Hun kenmerken zijn verschillend. De hersenen functioneren als ondersteuning voor gedachten, maar dat betekent niet dat het de geest is. Als je bijvoorbeeld in je arm knijpt, is de arm een ​​steun voor het denken, ook al is het geen geest op zich. Hetzelfde geldt voor de hersenen.

De Dalai Lama geeft nog een voorbeeld: huilen uit een sterk gevoel van mededogen en huilen uit verdriet of verdriet zijn qua motivatie heel verschillend, maar de hersenactiviteit is voor beiden hetzelfde, ondanks het verschil in emotie. Als het ene zich bijvoorbeeld aan de rechterkant van de hersenen voordoet en het andere aan de linkerkant, zouden we kunnen zeggen dat er een verschil in de hersenen bestaat, maar zo'n verschil zien we niet. Het is belangrijk dat we erkennen dat onze geest en hersenen verschillend zijn; we moeten ze niet verwarren. De geest is anders dan het lichaam en het lichaam is anders dan de geest. Het is gemakkelijk in te zien dat spraak iets anders is dan de geest, maar het is moeilijker in te zien dat lichaam en geest verschillend zijn.

Trangu Rinpoche


Ik ben tot de conclusie gekomen  dat het belangrijk is dat verschil te leren ervaren door aandachtig op te merken wat er gebeurd in lichaam en geest  waardoor de warboel aan emoties  en binnenkomende indrukken van buitenaf en van alle gevoelens van binnenuit  op de hersenen makkelijker herkend worden en iksteeds iets eenvoudiger over kan schakelen naar de rust van de geest in mijn eigen midden.

Een levenslange oefening die zoden aan de dijk zet.




2 opmerkingen:

  1. VRoeger las ik ooit "eindeloos bewustzijn". Via nabije doodservaringen ook duidelijk uitgelegd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ban Lommel he. Binnen de B. Tradities zijn er beoefeningen voor. Ooit werden van Lommel en mijn leraar Gelg Rimpoche daarover geinterviewd. Heel interssant

    BeantwoordenVerwijderen