woensdag 19 juli 2023

Wat te doen met een negatief wereldbeeld

Ja inderdaad het risico zit erin dat je in een nagatieve cirkel mee naar beneden wordt getrokken als je daar niets tegenover zet. Dat kan nooit de bedoeling zijn van dit leven z als er al zoiets als een bedoeling voor dit leven zou zijn.  Maar is het tegenovergestelde dan wel de bedoeling voor dit leven. Dat ik mijn ogen sluit voor dat wat door ons menselijk gedrag  pijn en ellende veroorzaakt en me  richt op het zgn positieve en de rest niet kan of wil zien?.


Ik geloof er zo wie zo niet in dat er iets als een bedoeling met dit leven is. Ik ga altijd uit van mijn eigen verantwoordelijkheid. De bedoeling is iets dat we zelf aan dit leven kunnen geven. Iets waar we een motivatie uit kunnen halen om dat te kunnen doen wat noodzakelijk is om aan de eigen bedoeling richting te geven. De motivatie opbouwen om ddie doelstelling te onderhouden die uiteindelijk de zingeving aan het eigen  leven is.  

Mijn bedoeling is het om een goed leven te kunnen leiden en dat ik ook zelf een goed mens wil zijn in relatie met de wereld en de mensen om mij heen. Daaraan te willen beantwoorden dat is  helemaal niet zo duidelijk hoe ik daar in het dagelijks leven vorm aan kan geven. Natuurlijk zijn er overal normen en waarden te vinden maar die zijn hoofdzakelijk gebaseerd op religieuze of culturele en maatsachappelijke achtergronden. Wat in het ene land als normaal en goed wordt beschouwd kan in het andere land het tegenovergeselde beteken. 

Toch zijn er voor zover ik het kan overzien wel richtlijnen te vinden om een goed mens te zijn maar strakke regels en absolute waarheden kan ik  in mijn  eigen ideeen daarover niet vinden.  In mijn eigen omgeving is het  al moeilijk genoeg om zonder mezelf weg te geven goed voor anderen te zijn. 

En als ik dan zo om me heen kijk naar aanleiding van dat gdicht van Es in het vorige blog dan begrijp ik dat je daar in zou kunnen verdwalen en je meegezogen kunt voelen in een cvirkel van negativiteiten die niet veel goeds voortbrengen. Als ik een goed mens wil zijn is  ook dat alleen  niet de bedoeling die aansluit  bij de manier waarop ik wil leven 

Maar als ik mijn ogen ervoor sluit en alleen maar zogenaamde positiviteit wil zien dan is er ook scheefgroei en zal mijn inschattingsvermogen over alle misstanden heenwalsen  Net doen of ze er niet zijn is in mijn ogen ook mijn kop in het zand steken.  En dat wil ik  niet. Daarom  houd ik me vast aan de middenweg en wil alles weten en alles zien wat zich afspeelt. Zonder me mee te laten nemen doot alle emoties want die zorgen ervoor dat ik me mee laat nemen in een positieve of negatieve cirkel en daar moet ik me mee uiteen leren zetten. Die emoties plak ik zelf op allerlei zaken die bij me binnenkomen die plak ik daar zelf op. 

Natuurlijk, dat  gebeurd gewoon maar ik kan ook leren ze weer los te laten en in mijn eigen midden terug te keren. Ook kan ik dan zien dat alle emoties gebruikt kunnen wordeen om ze in mijzelf ten goede te keren en te gebruiken om eraan te werken en zelf een goed mens te worden. Emoties, ze zijn er maar we kunnen ze leren loslaten.  Vaak kunnen we ze ook gebruiken als ruggesteun om iets goeds voort te brengen vanuit onze betrokken heid.  En gelukkig zie ik ook dat tondom mij heen gebeuren. Evenals alle nare dingen kunnen we ook de goede dingen om ons heen zien gebeuren en ons daaraan optrekken. Bijvoorbeeld door keuzes te maken, zo wil ik het wel of zo wil ik het niet doen.   

Leven met alle dingen erop en eraan blijft voor mij het credo. 

Er gebeurt aan de hand van alle ellende die er op de wereld is zo ontzettend veel goeds. door mensen van goede wil die zich voor honderd procent inzetten om daat te zijn en te werken waar de ellende erg groot is. En ook op allelei andere fronten zie je mensen die werken aan een betere wereld.  En intussen wil ik mijn ogen niet stuiten voor alle narigheid die voortvloeit uit ons menselijk gedrag zodat ik ook daarvoor open blijf staan en mijzelf kan toetsen of ik wel altijd eerlijk handel en wandel. Zelf ben ik  misschien tot hetzelfde in staat onder bepaalde omstandigheden en zo kom ik mijzelf echt regelmatig tegen. Zonder daarbij in de put te gaan zitten omdat ik dan misschien niet goed genoeg zou zijn maar me gewoon voorneem eraan te werken. Dat is goed genoeg. 




5 opmerkingen:

  1. Zo wijs, Elly. Ja, er zijn zoveel voorbeelden van mensen die met liefde voor dieren, de natuur, mensen zorgen en er zijn mensen die afschuwelijke dingen doen. Ik voel als emotie altijd opstandigheid bij de laatste. Het midden vinden lukt me niet echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie Gerie. Fijn je feedback dat het herkenbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het midden vinden blijft een zoekpartij. Zo jammer,dat media en maatschappij vaak de nadruk op nare dingen leggen. Het mooie,daar moet je bewust naar zoeken,maar dan is het er ook

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zoek het goede in mijn naaste omgeving en vind het daar ook. Op wereldniveau ligt dat anders, daar heb je niet tot nauwelijks invloed op. Ik begrijp ook niets van alle geldsmijterij in de sport terwijl er mensen doodgaan van de honger, wat je met al dat geld zou kunnen bewerkstelligen. Ik noem maar een voorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er is teveel media aandacht die verwarring zaait....

    BeantwoordenVerwijderen