zaterdag 23 september 2023

Lekker indisch eten.

 Wat is het ouder worden toch een vreemd fenomeen. Het zet me  regelmatig aan tot een overdenking. 

Is wat ik ervaar de werkelijkheid  of is het MIJN werkelijkheid en eigen interpretatie.


Dat komt zo. Vandaag was er in Vreedenhoff een Pasar Ketjil. In tijden ben ik daar niet meer geweest sinds ik achter de rollator loop en geen vrijwilligerswerk meer doe. De jaren daarvoor woonden mijn ouders er en nog langer geleden werkte ik daar zelf.  Er is door de jaren heen natuurlijk heel veel veranderd en dat is niet zo vreemd.. Er zijn  steeds minder mensen  die ik ken en deze keer merkte ik dat ik werkelijk niemand meer ken . Prima. 

Maar nu stapte ik daar voor het eerst zelf met een rollator naar binnen en kwam er toch een bekende medewerksternaar me toe en maakte een praatje.  Plots had ik het gevoel dat ze mij heel anders benaderde dan toen ik een of twee jaar geleden als vrijwilligster contact met haar had.  Zit dat nou tussen mijn oren of verandert er echt iets in de houding van anderen als je oud wordt (of bent).?

Ik voel me gelukkig dat ik daar geen last van heb en lekker achter die rollatof blijf lopen en honderd uit klets als ik dat wil maar ik kan me wel voorstellen dat er velen zijn die daar verschrikkelijk moeite mee hebben. Evenals een rolstoel. En of het nou tussen de oren zit of werkelijk zo is dat de buitenwereld je minder als volwaardig behandelt dat maakt denk ik niet uit. Het is wat het is.  Zaak is het om er voor mezelf duidelijkheid in te hebben dat ik gewoon bent die ik ben en zoals ik wel vaker schrijf dat ik dan  tterug  wil komen  in het eigen midden en dat gaat me gelukkig makkelijk af na jarenlange oefening. Maar vooral ben ik dankbaar dat ik dat jarenlang heb kunnen beoefenen.

Nee het ging echt niet vanzelf en ook niet van de ene op de andere dag en ik wil zeker niet beweren dat ik nooit meer uit dat midden geslagen kan worden. Verre van dat maar ik heb een leuke middag gehad. Lekker indisch eten gehaald en een leuk bruin bedrukt en gevoerd katoenen jasje gekocht met een zwart kant. Helemaal mooi..  Goed voor het feestje dat we in oktober gaan vieren. 

 Goed geaard in het eigen midden verblijven staan als een huis en geworteld als een boom.  Mooie nisualisaties als training. 


En straks lekker indisch eten. 

3 opmerkingen:

  1. Waarschijnlijk benaderen veel mensen ouderen "anders". Soms behulpzaam. Ik vraag me af,deed ik dat ook vroeger?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi verhaal. Jij werkte er, je ouders woonden er en nu jij, met een rollator. Een tijdmachine.

    Ik vind het een mooi gezegde, in het midden komen. Ik denk dit nu ook wanneer ik "uit het midden ben".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas begrijp ik je...toch blif je voor mij gewoon ; Elly

    BeantwoordenVerwijderen