zondag 24 september 2023

Meegaan met de stroom

 Na verlloop van tijd merk ik dat ik achter de feiten aanloop. De gewoonte maakt dat ik op dezelfde manier doorga terwijl het niet meer werkt zoals ik gewend was.  Dat betekent dan dat ik een andere gewoonte aan moet leren die beter functioneert. 

Dat geldt voor het hele leven maar nu heb ik het in het bijzonder over het schilderen.  Het zien en het kunnen focussen wordt steeds slechter en het kost me steeds meer moeite het focuspunt met het schilderen terug te vinden.   Het verspringt omdat ik om de blinde vlek die ik niet bewust waarneem heen moet kijken.  Daardoor kan ik alleen maar  snel doortekenen want het terugvinden van het puntje van de neus of de ooghoek in een portretje bijvoorbeeld, nee dat gaat bijn niet meer ook al blijf ik het proberen en lukt het bij toeval. 

En natuurlijk ook andere detaillering raak ik kwijt. Als ik ernaast kijk zie ik het wel weer maar kan het met de puint van penseel of potlood niet meer precies terug vinden.  Het is allemaal lastig uit te leggen. 

Met het schilderen drijf ik dus steeds meer op dat wat ik weet en als een gewoonte  in de vingers heb en wanneer ik en huisje in het landschap wil zettten heb ik nu ervaren dan moet  ik dat er als eerste   maar even goed met een paar lijntjes van goed zichtbaar   viltstift inzetten en  dan heerlijk met een penseeltje en verf aan de gang  gaan zonder me zorgen te maken om details. Een klein beetje gaat dat nog wel maar de perfectie is een onmogelijkheid geworden.



En zo zoek ik steeds naar nieuwe mogelijkheden. Soms zijn het kleine aanpassingen maar vaak hebben ze een grote impact op een manier van leven of werken. 

Er spelen eihenlijk twee dingen een rol  want ik maakte graag groter werk terwijl ik nu ik oud ben liever aan tafel met kleiner werk bezig ben want ook voor groot werk gaat me de energie voor het staan aan de ezel ontbreken en de ruimte omdat de kelder veel te vol staat met schilderijen.  En het is ook heerlijk aan een fijne tafel te werken Op papier. 

Tijden veranderen maar hoofdzaak is met de stroom mee te kunnen gaan. Dan blijft het plezierig. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten