zaterdag 9 december 2023

Alles wat er wel is.

 Ik zit lekker in mijn vel. 

Het valt me op dat ik rond de kersttijd altijd een bepaald gevoel heb, Allees is een beetje witter, alles is een beetje helderder.  Tha eigenlijk heb ik er niet echt woorden voor maar alles valt op zijn plek en is goed. 

Even hiervoor had ik het gevoel dat ik de kinderen erg miste. Ik had ze al heel heel lang niet gezien of gesproken. Ach ze hebben natuurlijk allemaal zo hun eigen dingen en ik ben in de gelukkkige omstandigheid tot nog toe niet afhankelijk van ze te zijn en hoop dat soort omstandigheden ook voor te kunnen blijven  maar dat is onvoorspelbaar en daar kan ik alleen maar zo goed mogelijk voor zorgdragen en het bewust proberen te voorkomen.   Met een lieve partner is het leven goed.  

En nu deze week was er plots weer een heel fijn contact met de kinderen. 

Fijne gesprekken en mooie dingen samen kunnen delen zowel life als via de telefoon en app,.  Zo goed.


Nee ik ga geen uitgebreide kerst meer met ze vieren. Vaak gourmetten we met alle kinderen, klein en achterkleinkinderen. Maar dt groeit me boven het hoofd. Natuurlijk zijn ze welkom maar ik organiseer dat niet meer. En ook dat is goed. Geen verplichtingen en alleen dat wat voor iedereen makkelijk is en voor de hand ligt. Iedeen heeft zo zijn eigen ding.

Ik zou niet willen dat zij zich in de stress moeten bewegen om aan wat voor verplichting ook mar tevoldoen. Ik vond het zelf vroegerook al  moelijk genoeg. Moeder, schoenouders, kinderen  en nu zijn de kleinkinderen ook alweer aan de orde die ook graag allerlei dingen met hun ouders en kleinkinderen doen en bedenken. 

Ik heb het goed in mijn huisje met alles erop en eraan.  Ik vink mijn lijstje verplichtingen af en wil niet dat ze zich hoe dan ook aan mij verplicht voelen. Ik kijk terug op mopie tijden en evenementen. Er is zoveel om op erug te kijken en om blij mee ge zijn. 

Ik begin aan een rustig weekend met vooruitzicht op vredevolle kerstdgen. in rust en blijdschap met alles wat er wel is. 




5 opmerkingen:

  1. Ik voel geheel met je mee. Tevreden zijn met wat is. Wij houden ook van een rustige kerst zonder plichtplegingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is Ferrara, geen idee waarom ik ineens anoniem ben. Het spookt weer in blogland.

      Verwijderen
  2. Zo herkenbaar. Hier ook een kerst samen.En dat is prima. Vroeger kwam een vriendin,maar helaas die is er niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi, Elly,. ik heb ook altijd het gevoel dat de dagen rond de kerst helderder zijn. Mijn credo met de kerstdagen "versimpelen" en het bevalt heel goed. Je lijkt me en heel lieve moeder en oma, je claimt niet maar geeft ruimte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb niet zo'n grote familie, dus hier is het altijd vrij simpel. Voor mijn zoon, die bij zijn vader wel een grote familie heeft, en nu met schoondochter nog meer familie, vind ik het niet nodig ook nog een claim op hem te leggen. Ik zie wel wanneer ze tijd hebben om gezellig langs te komen, mag ook januari zijn, bij wijze van spreken.

    BeantwoordenVerwijderen