maandag 11 december 2023

Wijsheid

 De regen tikt op de bakken van de rolluiken.  Die gebruiken we alleen maar in de zomer om te schermen tegen de warmte van de zon/. Dat is nu niet nodig. De gordijnen gesloten, een warm bed en ik denk aan de blogjes die ik graag zou willen schrijven.  

Er zijn zoveel mogelijkheden en ik heb daar zo mijn eigen ideeën over. Net als iedereen dat op de eigen manier doet.  Het komt niet allemaal zomaar uit de lucht vllen. Er is altijd een oorzaak. Er wordt over nagedacht en het gaat in het algemeen over  de eigen ervaring. Dat is waar ik over nadenk bij het kletteren van de regen onder de warme dekens. 

Ik zou wijs willen zijn en inzicht willen hebben in oorzaken en gevolgen. En dan ook nog de mogelijkheid in me hebben om die inzichten in hapklare brokken te communiceren zodat er mooie gesprekken konden ontstaan en er analuytisch nagedacht werd over hoe het leven in elkaar steekt in een wisselwerking van gedachten uitwisseling.  Gelukkig kan ik dat in mijn zoom cursussen die ik volg al wel leren en  er me mee bezig houden  Als deelnemer aan die cursussen is dat heel veilig en plezierig .Maar  om erover te schrijven is heel wat anders  Dan zou je je ook nog vrij moeten voelen en niet afhankelijk zijn van  wat er aan reactie op komt. Zonder   zonder angst voor lof of blaam eer of kritiek. Vrij in handel en wandel;

Dat is hetgeen wat ik denk dat er op Twitter gebeurd. Mensen voelen zich aangevalle en de reacties zijn daar niet amls. Ik heb respect voor degene die omdanks alle kritiek en ellende toch hun weg weten te vinden  ook al ben ik het niet met hen eens. Dat is het risico als je denkt anderen te kunnen vertellen wat jouw waarheid is en dan niet de wijsheid hebt om te begrijpen dat je een ander jouw 'wijsheid'  nooit op kunt dringen omdat iedereen zijn of haar eigen wijsheid heeft en die niet universeel is. 

Dat allemaal te kunnen zien en overzien in een vrije ruimte zonder vastgebakken te zitten in eigen ideen dat noemde  Krishnamurti keuzevrij gewaarzijn. En dat is op dit moment dan mijn interpretatie van zijn woorden. Voor zekerheid moet je hem zelf maar eens lezen. 

Onze keuzes zijn gebaseeerd op het dagelijks leven. Dat gaat oveer ja of nee, wel of niet . Heel belangrijk voor de dagelijkse behoeften en daar is geen eenduidigheid nodig.  Daar is het verschil zo mooi en heel belanfrijk. Het wordt verward met de dieper liggende oorzaken. Met de manier waarop we ons vastklampen aan de ideeen die we hebben en ons geraakt voelen/ De steek in het hart als het niet op de juiste manier wordt opgepakt.  Dat wil zeggen op de manier die wij ermee bedoeld hadden. 


Ik wilde het kort houden maar dat is me weer niet gelukt. Als ik begin dan draaf ik door

Sorry.  ☺️


Nu nog een mooie foto. pfff bedenk daar maar eens iets passend bij. Ik kan dat niet hoor.

Als dat niet wijs is dan weet ik het niet meer. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten