woensdag 17 april 2024

004 Blij nieuwsgierig

 Dank jullie wel voor de fijne reacties. En ja ik moet me er niet  druk over maken. Ik wil gewoon schrijven over de dingen die me bezig houden en dat is goed genoeg. En ik vind het heel bijzonder dat ik toch steeds merk dat het ook nog gelezen wordt.  Natuurlijk vind ik dat leuk. Dank jullie wel voor de aandacht en reacties.


Aan een kant is het natuurlijk geweldig dat mijn hersentjes zoveel invullen van wat ik niet zie. Daardoor is het nog steeds mogelijk te lezen op mijn tablet.  Grote letters en een hoog contrast dat door de grijze focus vlek heenbreekt. Alleen de werkelijk blinde punten mis ik dan en dat is best veel maar de woorden worden door mijn brein verder  aangevuld. Zo kan ik lezen en af en toe heb ik een verkeerd woord ingevuld en moet ik terug om het juiste woord te vinden om de zin begrijpelijk te krijgen. 

Maar het betekent ook dat wat ik zelf schrijf,  al is het nog zo fout, dat mijn grijze brei het automatisch goed invult en ik de fouten niet zie.  Zo zie je maar weer ieder voordeel heb zijn nadeel bolgens Cruif.

Het maakt me ook duidelijk hoe makkelijk wij mensen in het algemeen  veel en misschien bijna alles op de automatische piloot doen en er veel meer ingevuld wordt wat er niet is. We zijn  ons niet doorlopend bewust van alle handelingen of de vaak verkeerde denkwijze die we hebben.  We zijn pas opmerkzaam en bewust wanneer we er ook bewust voor gaan en het onderzoeken en alyseren wat we nou precies denken.  Misschien lopen we wel achter ideeën  of ideologieën aan die niet altijd even zuiver zijn.Als we er dan op een bepaalde manier  aandacht aan besteden en onszelf bevragen komen we achter andere dingen dan we aanvankelijk dachten. 

Dat is een heel intensief proces. Hoe meer ik me daarmee bezighoud des te meer kom ik tot de ontdekking dat ik me van veel minder bewust ben dan ik denk. 

Zo is dat met alles. Ook dat is bewustzijn of juist een te kort aan opmerkzaam bewuustzijn. Hoe meer en dieper  je tot iets doordringt hoe meer je beseft dat je er niets van weet en dat er veel meer en zeker veel meer andere invalshoeken zijn die evenveel waarheid bevatten vanuit een ander perspectief. .  En juist dat geeft de kick en maakt nieuwsgierig naar wat er nog meer valt te ontdekken aan bewustzijn en hoe werkt dat bewustzijn dan en wanneer denk ik dat ik vewust bezig ben. wat dperlt zich daarbinnen af . 

Mij gaat het dus biet om de inhoud van waar ik me bewust van wordt maar meer om hoe dat bewustzijn werkt en mij allerlei antwoorden geeft die niet altijd zuiver zijn omdat het altijd  beperkingen xijn omdat ik vanuit het eigen perspectief naar bepaalde zaken kijk en de dingen daardoor passend maak zoals het mij brlieft. . 

Dus kan ik de inhod van mijn bewustzijn in een bepaalde richting sturen met mijn denken  of de inhoud veranderen of is die inhoud iets onverranelijks wat vaststaat. 

 Denk ik dat ik de werkelijkheid zie.

 Zo ben ik nou eenmaal.  

Wat bewustzijn nou eigenlijk t betekent voor   het leven dat ik leid.

Ik ben blij met mijn nieuwsgierigheid. 



2 opmerkingen:

  1. Wat een mooi blog. Ik weet niet of ik nu hetzelfde denk, voel als jij. Ik weet vrijwel niets van het Boeddhisme en misschien denk jij dit meer vanuit het boeddhisme door. Maar ik ben ook zo nieuwsgierig naar ons bewustzijn. Wat is er allemaal mogelijk? Ja, we doen veel op de automatische piloot, veel gek gemaakt door alle beelden die we nu zien, veel massaliteit, allemaal hetzelfde. Ik kan niet mediteren, dat doe jij denk ik regelmatig? Maar ik kan wel "voelen" en ja, nieuwsgierigheid, heerlijk. Ik bedoel voelen hier niet als "heel emotievol" zijn. Meer een soort antenne.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daarom is voor mij lezen van of luisteren naar iemand met een andere mening leerzaam. Dat doet me stilstaan bij wat ik denk en daar de betrekkelijkheid van inzien

    BeantwoordenVerwijderen