woensdag 24 april 2024

006 Wat is er in mij aanwezig?

 Er is natuurlijk ook zoiets als MIJN bewustzijn. Een bewustzijn dat onlosmakelijk verbonden is met mijn hersenen en  persoonlijkheid.  

Het universele bewustzijn zorgt ervoor dat er in ieder geval overal leven mogelijk  is en zoals ik al  stelde in de vorige blogjes  dat alles in samenhang met elkaar uit  een soort bewuste aansturing bestaat en zo is mijn bewustzijn een vonk van dat universele levenmakende principe dat mijn prrsoomlijke  leven mogelijk maakt.  Dat bewustzijn is altijd en overal aanwezig maar mijn bewustzijn is in dit leven vooral verbonden met mijn persoonlijkheid  en met de inhoudelijkheid van mijn leven.  

Hrt  zal zich na mijn dood losmaken van m miijn persoonlijkheid en dus ook van mijn  hersenen. Voor wat mijn persoonlijkheid betreft kan ik goed uit de voeten met wat Blavatsky schrijft 

Een bewustzijn dat zich niet van zichzelf bewust is is simpel uitdoving.

Daar is  veel meer dan dat over te zeggen.  Misschien later daar meer over.

In mijn persoonlijkheid etekent dit slles dat het bewustzijn uit meerdere lagen bestaat. Ook Jung heeft het daarover en vele andere onderzoekers komen ook tot die conclusie.  Zo is dat ook in de Oosterse filosofieën en oa het Boeddhisme waar veel onderzoek is verricht over de werkingen van het bewustzijn.  Hier in het westen wordt ook vaak over de geest gesproken juist vanwege die diepere lagen. Iedereen, niemand uitgezonderd zou daar zelf  op onderzoek naar kunnen gaan. 

Op basis daarvan wil  ik hierover verder schrijven .  Over de samengesteltheid van brein en bewustzijn. Voor mij persoonlijk is dat dus om te leren verwoorden wat ik er tot nog toe wel en misschien ook helenaal niet van begrijp. . 

Hoe werkt dat? Dus niet dat ik dat weet maar ik wil het onderzoeken en verwoorden  op basis van dat wat ik tot nu toe ondervind nu ik er  langzamerhand meer vertrouwd mee ben geworden en wat ik daardoor in mijn leven heb leren plaatsen en ervaren als zeer behulpzaam.

Om een cliché  te gebruiken 

Een hele uitdaging voor mij.

En ik heb gren idee wat het gaat worden en of ik het vol zal houden om erover te schrijven. 

Om het nog even duidelijk neer te zetten 

Alles wat ik op ga schrijven is aan de hand van mijn persoonlijke ervaringen  met dat wat ik binnen de lessen in het Tibettaans  Boeddhisme en de Theosofische vergelijkende gidsdienststudies heb ontdekt en ervaren aan de hand van mijn persoonlijke overdenkingen en meditaties 

Waarschijnlijk was dat al wel duidelijk geworden door het voorgaande want meer wetenschap dan water in mij aanwezig is heb ik niet.



3 opmerkingen:

  1. Weer keek ik gisteren een docu,over wat jij hier schrijft.Ik ben benieuwd naar je woorden. Voor mij valt dit onder wel weten en aanvoelen ,maar moeilijk woorden bij te vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was nog niet wakker genoeg. .Ik kom later nog eens terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel interessant en ik denk ook oneindig verdiepend.
    Wat ik geleerd heb is dat de mens uit meerdere lichamen bestaat. Etherlichaam, Astraal lichaam. Fysiek lichaam. En dat het bewustzijn door deze lichamen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen