maandag 20 mei 2024

Wespen in de serre

 Een stuk of 5. 

Waar komen die nou vandaan? We werkten ze naar buiten en een tiijdje later zaten er weer twee. 

Dat is balen. Aan de buitenkant van het raam zagen we ze zoekend vliegen om naar binnen te komen. 

Samen bleven we oplettend achter het glas staan en wachtten af. 


We hoorden zoemen en Fer zag in de richting van het geluid uit een klein gaatje  onder de balustrade   er een tevoorschijn kruipen. Ze zaten in de spauwmuur.  Waarschijnlijk was daar een keer  een koningin ingekropen die nu ijverig wespen produceerde. Die wil je niet in je binnenruimte hebben 


Jaren geleden toen de balkon nog niet tot een serre was omgetoverd was er een koningin in de plastic container waar ik potten in bewaarde, gekropen.  Ze vlogen  via de uitsparing van het handvat af en aan. Ook toen ontdekte ik ze in een vroeg stadium en vond zelfs het nest als een nog heel klein bolletje onder de potten.  Met veel tegenzin zette ik er een zware emmer op.  Bbbrrr naar is dat. 

Nu was het nest onzichtbaar en stopte ik een plastik zakje met een plantenstokje in het gaatje in de hoop dat dat de enige in en uitgang was.

Aan de buitenkant zie ik ze niet meer vliegen en ook binnen blijft het rustig. 

Ik heb moeite rigoreuze maatregelen te nemen. Ik zal geen vlieg doodslaan. Maar er zijn grenzen .

Pffff



4 opmerkingen:

  1. Succes met uithongeren. Wij moesten ooit een beroeps vragen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo zit je heerlijk rustig aan de vijver, zo moet je een wespenvolk buiten de deur zien te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg vervelend. maar bij muggen ben ik gewetenloos rigoureus!

    BeantwoordenVerwijderen