vrijdag 23 augustus 2024

Oek en der Meister

 Lamg geeleden las ik een boek van Oek de Jong. Het booeide maar ik las het nooit uit. Het werd me te moeilijk de kleine lettertjes te lezen  Totdat ik een blogje las van een van jullie en nu ben ik kwijt wie het was die schreef dat ze een boek van hem las.  Dus ik ook weer op zoek of het als e book in de bieb aanwezig was nee dus. . Al zoekend vloog ik van het een naar het ander zoals dat gaat in de digitale wereld en plots vond ik Oek terug als medeschrijver van het boek 'Eckhart Nu.'

Verwondering allom. Ik kende het boek niet en al jaren zoek ik gedigitaliseerd  werk van de Meister, Ik vind hem al tientalle jaren zo bijzonder.  De manier waarop hij over god praat.  Zo paradoxaal en op een heel andere manier dan vanuit het christendom waarmee ik werd opgevoed en waar ik me niet meer in kon vinden. Meister Eckhart  raakte me. En ik zag zoveel verwantsdchap met veel  filosofen en Oosterse tradities.

Dus kocht ik nadat ik het eerst was beginnen te lezen in de bieb het e book toch maar zelf want zoveel moois las ik in snel tempo weer terug.


En nu kwam ik terecht bij dat stuk erin  wat Oek over hem en zijn werk schrijft en werd mijn herkenning nog groter want hij sprak over zijn ervaringen  die overeenkomsten hadden met mijn beleving en dat vind ik dan zo leuk om te lezen. Een soort bevestiging van de eigen manier van denken en levenservaring.  Daarbij is de schrijfstijl van De Jong boeiend en meeslepend evenals ook de manier waarop Eckhart schrijft zosls ik dat gelezen heb.. Alleen al voor dat ene hoofdstuk zou je het boek moeten lezen.  Het roept een duidelijk en heel ander beeld op of eihenlijk helemaal geen beeld op en zet je op een heel ander been dan je zou verwachten. Anders dan het jarenlange dogmatisch denken  het vrome gedoe  waar zovelen bij afhaken.   Via de oosterse minder ingetogen en meer levenslustige benadering van traditie en spiritualiteit zag ook hij  de ingang en interessante filosofische 'uitkleding; van dat wat god genoemd wordt.  Heerlijk om te lezen en eigen ervaringen mee op te doen. Voor menigeen misschien een eye opener/

Ik kan niet meer ophouden met lezen en ga gauw verder. 


Eckhart woonde lang nabij de Notte Dame en werd behoorlijk verkettert in zijn tijd. Dat is hem vast niet in de koude kleren gaan zitten 

Hij overleed voor het tot een uitspraak kwam. 

Tegenwoordig is hij weer yolop in de aabdacht. De tijd is er tijp voor en daar ben ik nlij om.


Als illustratie de laatste regel van het hoofdstuk van Oek de Jong over Eckhart:

Meister Eckhart. Zou hij een ogenblik verrukt en ironisch geglimlacht hebben toen hij deze provocerende woorden gebruikte? Het is een zin die de mystieke giechel oproept. Want zeg nu zelf: dit haalt alles onderuit – God bidden om van God leeg te worden. Hier houdt alles op. En dat is ook precies wat Eckhart met deze voor zijn tijdgenoten zo schokkende woorden beoogde: dat alles ophoudt, dat alles wat je weet niet meer geldt, dat alle houvast wegvalt. Het is een zin die, net als een lang meegedragen koan, een doorbraak kan bewerkstelligen en je doet landen in de stal en in het Zijn.


1 opmerking: