donderdag 29 augustus 2024

Ouderenzorg

 In 1982 na nijn scheiding ging ik werken en studeren en kreeg ik een part time baan in Vreedenhoff als activiteiten begeleidster. 

Op de bovenste verdieping was een ruimte met creatieve mogelijkheden en daar werd iedere vrijdagmorgen door een groepje dames gehandwerkt. 

Wat waren de tijden toen nog anders. Als je naar het verzorgingshuis wilde dan kon dat gewoon er was wel een indicatie voor nodig maar achter een rollator lopen was bij wijze van spreken al voldoende om een eigen kamer te krijgen. Mevrouw E. Wandelde er dan ook lustig op los en zei:. Ik kom naar de aktiviteiten als ik niet meer rond kan wandelen. 

Mevr.louw B  kwam wel naar de handwerkgroep en we versierde de ruimte toen ze 80 werd. God wat vond ik dat oud. Nu word ik dat volgende maand ook zelf.  80 maar zou zelfs met verschillende handycaps en alleenstaand nog met geen mogelijkheid   ergens een plekje kunnen bemachtigen zefs niet als ik  alleen was. Ookmijn volkomen afhankelijke schoonmama van 95   met allerlei problemen komt op een ellenlange wachtlijst  niet te overzien.

Goef dat terzijde 

Mevrouw G had macula net als ik nu en zei dat ze blind was. Van haar breiwerk moesten wij de gevallen steken ophalen en ik begreep er niets van. Wat zag ze nou wel en wat niet. Nu ik het zelf heb 40 jaar later ja nu snap ik dat wel want het is inderdaad vaak niet uit te leggen.

In de latere jaren tachtig werd ik hoofd van de afdeling met 7 meisjes en 80 vrijwilligers. In die periode begonnen zich de eerste vezuinigingen aan te kondigen die uitliepen op de toestanden waar we nu mee zitten. 

Ja tijden veranderen.




2 opmerkingen:

  1. Zo triest. Mensen kunnen thuis vervuilen en vereenzamen,ondanks de thuiszorg,die twee keer per dag komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet maar al te goed waar jij het over hebt. Heb jaren in de zorg gewerkt en later als vrijwilliger in een cliƫntenraad gezeten (de rottigste baan die ik ooit heb gehad) We werden gepiepeld waar we bij stonden. Ik stond recht overeind toen de plannen bekend werden gemaakt dat er op de activiteitenbegeleiding bezuinigd ging worden. Ik kan me er nu nog boos over maken. Inmiddels dekken wij ons financieel in voor de minder verzorgde oude dag. Op zich is daar niks mis mee, maar als je minder bedeeld bent moet je maar zien hoe het gaat lopen. Fleur Agema had in de oppositie een grote mond, maar moet nu al inboeten.

    BeantwoordenVerwijderen